سهم دلار در ذخاير ارزي جهان کاهش يافت

تاریخ انتشار : 1397/07/25

بانک مرکزي روسيه با فروش بخش قابل توجهي از دارايي هاي خود به دلار، سهم اين ارز را در ذخاير ارزي جهان کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از بلومبرگ انگليسي، بانک آمريکايي گلمن ساچ در تازه ترين بررسي خود از نقش دلار به عنوان ذخيره اصلي ارزي در جهان اعلام کرد که سهم دلار در ذخاير ارزي بانک هاي مرکزي جهان کاهش يافته و تحريم هاي دولت دونالد ترامپ عليه روسيه بر روي اين مسئله تاثير گذاشته است.  

در همين مقامات دولتي روس اعلام کردند که بانک مرکزي اين کشور احتمالا در حدود ۸۵ ميليارد دلار از مجموع ۱۵۰ ميليارد دلار دارايي هايي آمريکايي خود را در سه ماه دوم سال جاري ميلادي به دنبال وضع تحريم هاي آمريکا عليه روسيه فروخته است.

همچنين پافشاري دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا بر روي افزايش يکجانبه تعرفه ها و تحريم ها در ديپلماسي بين المللي بر روي شماري از کشورها از چين تا ايران تاثير گذاشته است. تحليل گران اقتصادي گلمن ساچ اعلام کردند که روند تحريم هاي آمريکا، ريسک هايي را براي ميزان تسلط دلار بمنظور تداوم آن در ذخاير جهاني ايجاد مي کند.

بر همين اساس احتمال مي رود که بانک مرکزي روسيه در سه ماه دوم سال جاري ميلادي بخش قابل توجهي از دارايي هاي به دلار خود را يا حتي تمام اوراق قرضه خزانه داري را فروخته باشد و آنها را به اوراق قرضه به يورو و ين تبديل کرده باشد.

اين اقدام به معني آن است که بيش از نيمي از سهم دلار در ذخاير ارزي در اين دوره کاهش پيدا کرده است. بر همين اساس در ماه سپتامبر صندوق بين المللي پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخاير ارزي بانک هاي مرکزي جهان در سه ماه دوم سال جاري ميلادي به ۶۲.۳ درصد کاهش يافته، در حالي که سهم يورو، ين و يوآن تقويت شده است.

بر پايه اين گزارش، ريسک تحريم ها سهم قابل توجهي در روند کاهشي سهم دلار در ذخاير ارزي جهان دارد؛ ضمن اينکه سهم دلار به عنوان دارايي هاي ارزي در صورتيکه ديگر دارندگان بزرگ دارايي هاي آمريکا اقدام به حرکتي مشابه بانک مرکزي روسيه کنند، با کاهش بيشتري روبرو خواهد شد.