نفت خام ايران از 6 آبان به بورس مي آيد

تاریخ انتشار : 1397/07/25

 عرضه نفت خام سبک ايران در بورس انرژي به قيمت پايه هر بشکه 79 دلار و 15 سنت در ششم آبان‌ماه 1397 آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم عرضه نفت در بورس يک ميليون بشکه در روز است و همه خريداران نفت مي‌توانند در دادوستد طلاي سياه مشارکت کنند.
نحوه فروش نفت در بورس انرژي 20 درصد ريالي و 80 درصد ارزي است. تسويه بخش ريالي (بر اساس نرخ تسعير) به صورت نقدي پيش از تحويل محموله و تسويه بخش ارزي به صورت اعتباري، با ارائه ضمانت‌نامه بانکي تعهد پرداخت ريالي معتبر از بانک‌هاي مورد قبول شرکت ملي نفت ايران، پس از تحويل محموله انجام مي شود.
خريدار بايد بخش ارزي را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگيري، به ترتيب مورد تائيد شرکت ملي نفت که در اطلاعيه عرضه اعلام خواهد شد، واريز و تسويه کند.
تحويل نفت‌خام به خريداران در محموله‌هاي حداقل پنج هزار تني (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته، خريداران مي توانند با تجميع قراردادهاي خريد، نسبت به خريد محموله‌هاي بزرگتر اقدام کنند.
خريداران براساس قيمت پايه اعلامي شرکت ملي نفت ايران که طبق قيمت‌هاي معاملاتي امور بين‌الملل اين شرکت خواهد بود، روي قيمت نفت‌خام رقابت مي کنند که انتظار مي‌رود ايجاد چنين فضاي رقابتي منجر به کشف قيمت مناسب و شفاف شود.
عرضه نفت در بورس انرژي که از 6 آبان ماه آغاز مي شود تا 13 آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندي و ارزيابي دوباره، تصميم نهايي اعلام مي شود.
به گزارش ايرنا، هرچند طرح عرضه نفت خام در بورس، بارها مطرح شده اما ناکام مانده بود، در نهايت در تيرماه امسال با حمايت دولت و تاکيد اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري آماده عملياتي شدن است.
جهانگيري در اين باره گفت، نفت خام ايران در بورس داخلي عرضه خواهد شد و بخش خصوصي مي تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. تلاش ما اين خواهد بود که براي کاهش فروش نفت کاري کنيم که شعار آمريکا را به شکست بکشانيم و دولت در اين زمينه برنامه ريزي کرده است.
با عرضه نفت خام در بورس، بخش خصوصي مي تواند به صورت شفاف در فروش و صادرات نفت خام مشارکت کند.