کانون در نخستين نمايشگاه و جشنواره فولاد ايران

تاریخ انتشار : 1397/10/18

نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران با محوريت نمايشگاه بومي‌سازي از روز دوشنبه ۱۷ دي با حضور مقامات اين صنعت در محل نمايشگاه‌هاي برج ميلاد آغاز به کار کرد.

نخستين نمايشگاه و جشنواره فولاد ايران که تا 20 ديماه برپا خواهد بود با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدي الياسي معاون سياستگذاري و توسعه معاونت فناوري رياست جمهوري، محمود نيلي رئيس دانشگاه تهران و جمعي از رؤساي تشکل‌هاي زنجيره فولاد آغاز به کار کرد.

فاضل همامي رئيس اتحاديه معدن و فولاد کشور در حاشيه نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد در حقيقت بزرگ‌ترين گردهمايي توليدکنندگان، تامين‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان صنعت فولاد ايران به‌شمار مي‌رود.

رئيس اتحاديه معدن و فولاد کشور با بيان اينکه همزمان با افتتاح اين نمايشگاه، نمايشگاه فولاد ديگري در برج ميلاد در حال برگزاري است، افزود: در اين همايش به مدت چهار روز پنل‌هاي تخصصي مشغول به کار هستند.

همامي  با اشاره به اهداف برگزاري نمايشگاه ملي فولاد ايران گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه توانمندي و بومي سازي کل فولاد ساز‌ها است که به معرفي آنها مي‌پردازيم.

رئيس اتحاديه معدن و فولاد کشور، تصريح کرد: در اين نمايشگاه حدود ۱۸۰ شرکت فولادي از شرکت فولاد مبارکه و فولاد ذوب آهن تا معادن در اين همايش حضور دارند.

 

نمايشگاه فولاد، فرصتي براي بومي سازي اين صنعت است

بهرام سبحاني، رئيس جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران در حاشيه اين مراسم گفت: امروز صنعت فولاد ايران صاحب دانش شده است و توان ساخت داريم.

وي تأکيد کرد: اين جشنواره، توانمندي‌هاي شرکت‌هاي زنجيره فولاد و تأمين کنندگان را به نمايش مي‌گذارد و هدف اصلي آن ايجاد فرصتي براي بومي سازي اين صنعت است.

رئيس انجمن توليد کنندگان فولاد با اشاره به اينکه ظرفيت توليد فولاد در مقايسه با ابتداي انقلاب ۳۰ برابر شده و به ۳۰ ميليون تن رسيده است، گفت: ميزان توليد امسال به بيش از ۲۵ ميليون تن خواهد رسيد.

سبحاني با بيان اينکه در قبل از انقلاب تمام قطعات به خارج وابسته بود، تصريح کرد: اکنون بسياري از شرکت‌هاي داخلي صفر تا صد طراحي و احداث کارخانه‌هاي فولاد را انجام مي‌دهند و در توليد برخي مواد اوليه مثل کاتاليست‌ها به خودکفايي رسيده‌ايم.

وي گفت: ظرفيت‌هايي در توليد فولاد در کشور وجود دارد که شرکت‌ها از آن بي‌اطلاع هستند، به همين دليل براي استفاده بهتر از توانمندي‌هاي داخلي در اين جشنواره ضمن نمايش و عرضه توليدات ملي مقرر شده است بانک اطلاعاتي از قطعات توليد داخل در زمينه صنعت فولاد ايجاد شود تا همه اعضاي انجمن توليدکنندگان فولاد از ظرفيت و تأمين قطعات داخلي اين صنعت اطلاع داشته باشند.

 

ظرفيت فولاد ايران به حدود ۳۵ميليون تن رسيد

خداداد غريب پور، رئيس هيئت عامل ايميدرو در حاشيه مراسم جشنواره ملي فولاد ايران گفت: جنگ تجاري فولاد بين آمريکا و‌ چين بر سر فولاد بود و اين نشان از اهميت اين کالاست، ظرفيت فولاد ايران از بدو شروع تا به امروز به حدود ۳۵ميليون تن رسيده است و اکنون توان ساخت و طراحي کارخانه فولاد را داريم، صادرات فولاد در ۸ ماهه امسال بيش از ۳ميليارد دلار بوده است.

وي تأکيد کرد: امسال در حوزه فولاد يک ميليارد دلار طرح به بهره‌برداري رسيده است و سال آينده ۱.۵ ميليارد دلار طرح راه‌اندازي خواهد شد.

رئيس هيئت عامل ايميدرو با بيان اينکه تأمين نياز فولادسازان به سنگ آهن استراتژي جدي وزارت صمت است، گفت: توسعه اکتشاف، استراتژي اصلي ايميدرو است و سرمايه‌گذاري در پهنه‌ها با مشارکت بخش خصوصي پيگيري مي‌شود.

غريب پور همکاري با تشکل‌ها را جزو سياست ايميدرو دانست و افزود: بايد با همکاري يکديگر گره‌هاي کور را باز کنيم شايد امروز اگر تحريم‌ها نبود جشنواره ملي فولاد ايران هم برگزار نمي‌شد.

رئيس هيئت عامل ايميدرو ادامه داد: به دنبال تشکيل کنسرسيوم‌هاي بزرگ با هدف توسعه معادن، صنايع فلزي و غيرفلزي در کشور با همکاري بخش خصوصي هستيم.

وي با بيان اينکه در زمينه توسعه زيرساخت‌ها به‌ويژه حمل‌و‌نقل برنامه‌هاي جدي داريم، گفت: در شرايط تحريم ايميدرو بايد سازو کاري جدي براي تأمين ارز و مواد اوليه داشته باشد و در اين بين بايد به مسائل زيست محيطي، توسعه پايدار و مسئوليت‌هاي اجتماعي توجه کرد.

غريب پور از انعقاد قرارداد با دانشگا‌ها خبر داد و گفت: ايميدرو با بخش تحقيقات دانشگاه‌ها همکاري مي‌کند و از ايده‌ها حمايت خواهد کرد.

کانون نيز در نمايشگاه نخستين جشنواره ملي فولاد ايران با هدف معرفي ظرفيت هاي اين نهاد در توسعه صنعتي کشور، در سالن C  نمايشگاه در محل نمايشگاه‌هاي برج ميلاد حضور دارد.