نياز وارداتي صنعت سيمان از محل ارز صادراتي آنها تامين مي شود

تاریخ انتشار : 1397/10/18

معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تامين نيازهاي وارداتي صنعت سيمان از محل ارز حاصل از صادرات آنها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «جعفر سرقيني» امروز (سه‌شنبه) در آيين افتتاح دهمين نمايشگاه صنعت سيمان و صنايع وابسته در محل نمايشگاه هاي بوستان گفت و گو افزود: اين شيوه براي صنعت فولاد نيز پيگيري مي شود.
وي گفت: اقتصاد مقاومتي همواره با معدن و صنايع معدني عجين بوده و در دور گذشته تحريم‌ها و تحريم‌هاي فعلي اين بخش کمترين آسيب را ديده است.
سرقيني اظهار داشت: اکنون صادرات و تهيه مواد اوليه و قطعات مورد نياز در بخش معدن و صنايع معدني دشوار شده، اما صنايع معدني متوقف نشده اند.
معاون وزير صنعت معدن و تجارت آمارهاي هشت ماهه امسال در بخش معدن و صنايع معدني را نشانه تداوم توليد در اين بخش دانست و گفت: توليد فولاد در اين مدت 18 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال رشد داشته اما توليد سيمان در دوره ياد شده نيم درصد کاهش بوجود آمد.
وي خاطرنشان کرد: شرايط سخت کنوني و تحريم‌ها را پشت سر خواهيم گذاشت و در دوره هاي گذشته شرايطي سخت تر از اين را تجربه کرده ايم.
معاون وزير صنعت معدن و تجارت خواستار آن شد تا انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان به ارائه پيشنهادات خود براي کاهش و رفع مشکلات در اين صنعت بپردازد.
سرقيني در عين حال افزود: هر صنعتي دوران فراز و نشيب دارد، اما توسعه کشور بدون توليد سيمان مفهومي ندارد.
به گفته اين مقام مسئول، بازار سيمان ايران گسترده است و در جاده ها، بافت هاي فرسوده شهري، روستاهاي کشور و اجراي حجم عظيم پروژه هاي عمراني در بخش هاي مختلف به سيمان نياز داريم.
وي اظهار داشت: چنانچه کشور از موضوع تحريم‌ها رهايي پيدا کند، شرايط صنعت سيمان نيز بهبود خواهد يافت و بازارهاي متنوعي پيش روي قرار مي گيرد.
سرقيني گفت: امروز 29 درصد صنعت سيمان متعلق به بخش خصوصي واقعي است و اين مهم که يک تکليف قانوني است، قابليت افزايش دارد.
به گفته وي، امسال حداقل 48 ميليون تن سيمان در کشور مصرف و 12 ميليون تن صادر مي‌شود و با مجموع 60 ميليون تن توليد مي توان کماکان به آينده اميدوار بود.
سرقيني اظهارداشت: 10 ميليون تن ظرفيت توليد جديد در عرصه سيمان در راه است و دير يا زود وارد بازار خواهد شد.
دهمين نمايشگاه صنعت سيمان و گراميداشت 85 سالگي اين صنعت امروز سه شنبه با حضور معاون امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل نمايشگاه هاي بوستان گفت و گو افتتاح شد.