آغاز بررسي بازگشت ارز حاصل از صادرات/ ارتباط سامانه‌اي برقرار شد

تاریخ انتشار : 1398/02/30

مديرعامل بانک توسعه صادرات از آغاز بررسي بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و افزود: ارتباط سامانه‌اي بين دستگاه‌هاي ذيربط برقرار شد.

علي صالح آبادي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره روند و وضعيت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور، اظهار داشت: ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به روش‌هاي مختلفي وارد چرخه تجاري کشور مي‌شود که يکي از اين ساز و کارها عرضه در سامانه نيما است و افرادي که مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت دارند، ارز را در سامانه نيما خريداري و صرف واردات مي‌شود. روش ديگر اين است که با هماهنگي صادرکنندگان و واردکنندگان، صادرات در مقابل واردات انجام مي‌شود و ارز نيز تخصيص مي‌يابد واردات به کشور انجام مي‌شود.

وي افزود: روش ديگر اين است که اگر صادرکننده بدهي ارزي به بانک‌ها دارد مي‌توانند ارز را عرضه کنند و بانک‌ها بابت قسط صادرکننده اين ارز را دريافت کنند. چهارمين روش سپرده‌گذاري ارزي صادرکنندگان و عرضه ارز نزد سيستم بانکي کشور و ورود ارز به چرخه رسمي تجاري کشور است.

به گفته مديرعامل بانک توسعه صادرات خوشبختانه در يک سال گذشته سامانه نيما شکل گرفته و صادرکنندگان مکلف شدن که ارز خود را در اين سامانه عرضه کنند و وارد کنندگان نيز مي‌توانند ارز آن‌ها را خريداري کنند.

صالح‌آبادي، افزود: خوشبختانه اشراف بانک مرکزي به اين سامانه بسيار خوب است و صادرکنندگان عمده مثل، فولادي‌ها و شرکت‌هاي بزرگ به صورت منظم ارز حاصل از صادرات خود را در اين زمان عرضه مي‌کنند. مقرراتي نيز براي صادرکنندگان در نظر گرفته شده که اين ارز را به چرخه تجاري کشور بازگردانند.

ارتباط بانک مرکزي و نهادهاي ذيربط

وي در واکنش به اينکه آيا صادرکنندگان ظرف مدت معيني که اعلام شد، آيا ارز خود را به چرخه تجاري کشور بازگرداندند يا خير؟ گفت: بررسي‌ها شروع شده و صادرکنندگان نيز بايد براي ارز حاصل از صادرات، به بانک مرکزي پاسخگو باشند. به نظر من سامانه‌هايي که در حال حاضر وجود دارد، سامانه‌هاي خوبي است و بين بانک مرکزي، بانک‌ها، صرافي‌ها، سازمان توسعه تجارت، گمرک ايران و ساير مراجع قانوني به شکل سامانه‌اي ارتباطات برقرار و نظارت‌هاي خوبي نيز صورت گرفته است.

مديرعامل بانک توسعه صادرات در پايان تاکيد کرد: به نظر من اين روند بايد تداوم داشته باشد و همه صادرکنندگان نيز بايد خود را متعهد بدانند که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه تجاري کشور بازگردانند به ويژه در شرايط فعلي که صادرات نفت کشور با کاهش مواجه مي‌شود، به حدي صادرات غيرنفتي داريم که بتوانيم با صادرات غير نفتي به طور کلي کشور را از نظر ارزي تامين مالي کنيم و واردات کالاهاي مجاز در کشور از ارز حاصل از صادرات تامين مي‌شود.