هشتمين نشست رييس کل بانک مرکزي با اقتصاددانان برگزار شد

تاریخ انتشار : 1398/04/04

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر عبدالناصر همتي ضمن اشاره به کارکرد و ويژگي هاي بازار متشکل ارزي به عمليات بازار باز اشاره و تاکيد کرد: بازار باز مهم‌ترين ابزار براي کنترل نرخ بهره کوتاه مدت است و در بسياري از بانک‌هاي مرکزي به کار مي‌رود.  

بنا به گفته رييس کل بانک مرکزي، اين بانک در نظر دارد از تجارب کشورهاي ديگر در زمينه عمليات بازار باز به واسطه برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي بهره‌مند شود.

عالي‌ترين مقام بانک مرکزي تاکيد کرد که اين بانک با اجماع نظرات، وسواس و دقت نظري خاص و با اطمينان حاصل کردن از آمادگي‌هاي مورد نياز نسبت به عملياتي کردن بازار متشکل ارزي و نيز عمليات بازار باز اقدام مي‌کند.

به گفته دکتر همتي، اجرايي کردن عمليات بازار و شکل گيري بازار متشکل ارزي نهادسازي مناسبي است که ابزارهاي مورد نياز بانک مرکزي را براي سياست‌گذاري پولي و ارزي در اختيار اين بانک مي‌گذارد.

اقتصاددانان حاضر در نشست نيز ضمن تقدير از اقدامات بانک مرکزي براي حفظ تعادل در بازار ارز، راه‌اندازي بازار متشکل ارزي و اقدام به عمليات بازار باز، اين دو را از مهم‌ترين ابزارهاي سياست‌گذاري بانک مرکزي در حوزه پولي و ارزي دانستند و خواستار دقت نظر در به کارگيري آنها شدند.

اصلاح ساختار نظام بانکي، کنترل نقدينگي، مهار نرخ تورم، رفع موانع توليد، بهبود وضعيت مشعيتي مردم و جلوگيري از عدم تعادل درآمدي از طريق سياست هاي پولي و مالي، توجه به ترکيب و مقاصد و مبادي تجاري ايران و ضرورت اصلاح آن در جهت کاهش تاثيرپذيري از تحريم ها و انتظام بخشي به عمليات بانک ها از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.