هفته آينده سرنوشت برق بيت کوين مشخص مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/04/25

برخي از رسانه‌ها در روزهاي اخير از پيشنهاد وزارت نيرو براي تعيين تعرفه برق مصرفي استخراج ارز مجازي (بيت کوين) به ميزان ۷ سنت به ازاي هر کيلووات خبر داده بودند.

به گزارش بنکر (Banker)،  اما اکنون مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق در گپي کوتاه با خبرنگار ما اين ادعا را رد مي‌کند و مي‌گويد که در اين پيشنهادي که تقديم هيأت وزيران شده بود، اصلاً رقمي درج نشده است.


در لايحه پيشنهادي وزارت نيرو آيا رقم 7 سنت براي برق استخراج ارز مجازي گنجانده شده بود؟
خير. اصلاً موضوع آن طور که به تصوير کشيده شده، نيست. وزارت نيرو رقمي را در اين لايحه پيشنهادي قرار نداده است. ما تعرفه برق صادراتي را به‌عنوان يک گزينه به هيأت دولت ارائه کرديم که رقمي متغير است و بسته به ساعت، روز، ماه و فصل تغيير مي‌کند. اگر اين پيشنهاد تصويب شود، در اغلب موارد اين رقم کمتر از حتي 7 سنت خواهد بود.


فکر مي‌کنيد اين پيشنهاد تصويب شود؟
يک هفته صبر کنيد. بررسي‌هاي دولت در گام آخر است و فکر مي‌کنم که در کمتر از يک هفته آتي موضوع تعرفه برق استخراج بيت کوين تعيين تکليف شود.


آيا اين نرخ ارزي حساب مي‌شود؟
وزارت نيرو به جد دنبال آن است که اين نرخ برمبناي ارز باشد. چراکه استخراج‌کنندگان بيت کوين درآمد ارزي دارند و اين درآمد کم نيست. خودشان مي‌گويند که 3 تا 4 ماه، بازه بازگشت سرمايه آنهاست که خيلي کوتاه است. آنها نمي‌خواهند نرخ تعرفه تغيير کند تا سودشان بيشتر شود اما نمي‌توان برق يارانه‌اي را بويژه در ساعات پيک به عده‌اي خاص اختصاص داد. بخشي از سود اين افراد از پول بيت‌المال است.


اما مدعي هستند که در ساعات پيک دستگاه‌هايشان را خاموش مي‌کنند؟
اين يک ادعاست که نمي‌توان آن را اثبات کرد. از آنجايي که کسب و کار اين بخش آمار شفافي ندارد و ثبت شده نيست؛ احتمال دارد که اين ادعا کذب باشد. از اين روست که به‌دنبال ساماندهي استخراج بيت کوين هستيم. اين بخش حدود 500 مگاوات از برق مصرفي شبکه را به خود اختصاص مي‌دهند.
با احتساب اين 500 مگاوات، ادعاي انجمن بلاکچين مبني بر مصرف يک درصد از برق شبکه در اوج بار، درست خواهد بود. اما آنها مي‌گويند که مصرفشان از تلفات شبکه کمتر است و نبايد آنها مورد فشار قرار بگيرند و بهتر است که صرفه‌جويي از محل کاهش تلفات باشد.

شما مخالفيد؟
اين يک فرافکني است. در مورد تلفات شبکه، اکنون کشور اسپانيا که شبکه برق شبيه ايران دارد، حدود 9.6 درصد تلفات دارد. در همين حال تلفات شبکه ايران در سال 96 به10.5 درصد رسيده است که رقم قابل قبولي است. تلفات شبکه تا يک رقمي قابل کاهش است و اين‌طور نيست که به صفر برسد.


قيمت تمام شده برق چقدر است؟
قيمت تمام شده برق حدود 300 تومان براي هر کيلووات ساعت است.
اگر تعرفه برق براي استخراج‌کنندگان ارز مجازي اصلاح و ارزي در نظر گرفته شود، اين نرخ بر چه مبنايي خواهد بود؟ دولتي، نيمايي يا بازار آزاد؟
در آن صورت نرخ نيمايي ملاک قرار خواهد گرفت. اما بازهم تأکيد مي‌کنم؛ يک هفته صبر کنيد. همه چيزمشخص خواهد شد. ما به‌دنبال قيمت منطقي هستيم و جلسات دولت هم به همين خاطر طولاني شده است.


نمي ترسيد که استخراج بيت کوين زيرزميني شود؟
يکي از ملاحظات همين است.