ماليات بر عايدي چه شد؟

تاریخ انتشار : 1398/07/17

به گزارش خبرنگار مهر، ماليات بر عايدي سرمايه که يکي از پايه هاي مهم نظام مالياتي و براي برچيدن سوداگري در حوزه هاي مختلف از جمله مسکن است و تاکنون در بيش از ۱۸۰ کشور اجرا شده است، علي رغم وعده هاي فراوان دولتي ها، همچنان در گام اول متوقف است.

اين در حالي است که تاکنون اظهارنظرهاي بسيار زيادي درباره مزاياي اجراي ماليات بر عايدي سرمايه از سوي کارشناسان، دولتي ها و مجلسي ها مطرح شده است و همگي متفق القول بر ضرورت اجراي هر چه سريع تر اين پايه مالياتي تاکيد کرده اند.

در يکي از آخرين اظهارنظرها، اميدعلي پارسا رئيس سازمان امور مالياتي در گفت و گو با خبرنگار مهر، از ارسال لايحه تجميع شده اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم با ماليات بر عايدي سرمايه تا پايان شهريور به دولت و سپس به مجلس خبر داده بود که البته در اواسط شهريور ماه فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي که دستور تجميع اين دو لايحه را داده بود، اعلام کرد که تا مهر ماه لايحه به دولت و پس از کسب نظر دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

تاريخچه زماني تهيه لايحه/ کرباسيان: ابزار بررسي عايدي در دست تدوين است

به گزارش خبرنگار مهر، در دوره مديريت قبلي وزارت امور اقتصادي و دارايي، بارها از سوي متوليان اظهارنظرهاي مختلفي در مورد لايحه ماليات بر عايدي سرمايه يا مسکن در رسانه ها منتشر مي شد؛ مثلا مسعود کرباسيان، وزير وقت اقتصاد و سيد کامل تقوي نژاد، رئيس وقت سازمان امور مالياتي کشور بارها اعلام کردند که  بررسي و تدوين ماليات بر عايدي سرمايه افراد در دست انجام است و امکان اجراي ماليات بر عايدي سرمايه وجود دارد.

با اين حال تا پايان دوره کرباسيان و تقوي نژاد در وزارت خانه و سازمان امور مالياتي اين وعده جامه عمل نپوشيد و تنها در مقام سخن باقي ماند.

ميرشجاعيان(مرداد ۱۳۹۷): کارگروه ويژه تشکيل شد؛ فورا اقدام مي کنيم

حسين ميرشجاعيان معاون سابق اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي، در راستاي تاکيدات کرباسيان، در مرداد ماه سال گذشته بر لزوم اجراي ماليات بر عايدي سرمايه تاکيد کرده و گفته بود: به واسطه ماليات بر عايدي سرمايه مي توان به راحتي درآمدهاي بادآورده را در اين سيستم کنترل کرد. اما زماني مي توان اين کار را کرد که روي تمام نقل و انتقالات مالي نظارت داشت.

وي از تشکيل کارگروهي ويژه در وزارت اقتصاد خبر داده و تاکيد کرده بود که اين کارگروه با توجه به شرايط فعلي بازارها قرار است به صورت فوري به مساله ماليات بر عايدي سرمايه ها رسيدگي کند.

تقوي نژاد: ساز و کارها فراهم است

اظهارنظر بعدي مربوط به سيد کامل تقوي نژاد، رئيس سابق سازمان امور مالياتي بود. وي ضمن تاکيد بر اينکه موافق اخذ ماليات بر عايدي سرمايه و افزايش درآمدهاي دولت از طريق ماليات است، گفته بود که سازوکارهاي اخذ چنين مالياتي فراهم شده و مشکلي در اجراي آن وجود ندارد.

وي حتي اين گونه گفته بود که با توجه به فراهم بودن زيرساخت هاي نرم افزاري و شبکه اي در حوزه اخذ ماليات بر عايدي سرمايه، اجراي آن با کمتر نقصي مواجه خواهد شد.

پناهي(اسفند۹۷): ارسال لايحه به مجلس در نيمه اول ۹۸

پس از رفتن کامل تقوي نژاد از سازمان امور مالياتي، به نظر مي رسيد تدوين لايحه ماليات بر عايدي سرمايه جدي تر شده است چرا که محمدقاسم پناهي، سرپرست پيشين سازمان امور مالياتي که جايگزين موقت تقوي نژاد شده بود، در اسفندماه سال گذشته، دستور کار اصلي اين سازمان را براي سال ۹۸ تهيه و ارائه لايحه ماليات بر عايدي سرمايه عنوان کرد.

پناهي گفته بود: قرار است اين لايحه در شش ماهه اول سال ۹۸ به مجلس ارسال شود.

دژپسند(ارديبهشت ۹۸): لايحه تا پايان خرداد نهايي مي شود

پس از اين اظهار نظر، در اوايل ارديبهشت ماه امسال هم فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي که ۶ ماه از ورودش به وزارتخانه گذشته بود، از آماده شدن پيش نويس لايحه ماليات بر عايدي سرمايه خبر داد.

وي گفته بود که اين لايحه تا پايان خرداد ماه نهايي مي‌شود.

دژپسند(۲۶خرداد ۹۸): لايحه ماليات بر عايدي سرمايه مستقل است

 ۲۶ خرداد ماه امسال پيگيري هاي خبرنگار مهر از وزير اقتصاد حکايت از آن داشت که لايحه ماليات بر عايدي سرمايه هنوز کامل نشده و در حال طي کردن مراحل پاياني خود است.

دژپسند به خبرنگار مهر گفته بود که «ماليات بر عايدي سرمايه» و «ماليات بر درآمدهاي مستقيم» در قالب دو لايحه مجزا در حال طي کردن مراحل نهايي خود هستند.

معاون وزير اقتصاد(نهم تيرماه۹۸): لايحه منتظر امضاي دژپسند؛ احتمالا فردا به دولت مي رود

پس از اين اظهارنظر، محمدعلي دهقان دهنوي که فروردين ماه به صورت مستقيم از بانک مسکن بر کرسي معاونت امور اقتصادي وزارتخانه تکيه زده بود، نهم تير ماه در گفت و گويي با خبرنگار مهر از جمع بندي لايحه ماليات بر عايدي سرمايه خبر داد و گفت که جمع‌بندي هاي کارشناسي انجام شده است.

وي گفته بود: فردا (يعني دهم تير ماه) آخرين جلسه نيز برگزار مي‌شود و در صورت تأمين نظر وزير اقتصاد، لايحه مذکور به دولت مي‌رود.

پارسا(۲۱تيرماه۹۸): لايحه در حال ارسال به دولت است

پس از عدم تحقق وعده دهقان دهنوي، اميد علي پارسا که خرداد ماه به عنوان رئيس سازمان امور مالياتي منصوب شده بود، در ۲۱ تير ماه در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه، از نهايي شدن لايحه ماليات بر عايدي سرمايه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز در وزارت اقتصاد خبر داده بود. 

وي گفته بود: اين لايحه در حال ارسال به دولت است.

دژپسند(هشتم مرداد۹۸): ادغام دو لايحه ماليات بر عايدي سرمايه و اصلاح ماليات هاي مستقيم

در حالي که با وعده هاي مسئولان، همگان منتظر رسيدن لايحه ماليات بر عايدي سرمايه به دولت بودند،  هشتم مرداد ماه فرهاد دژپسند ناگهان از ادغام لايحه ماليات بر عايدي سرمايه در لايحه اصلاح جامع نظام مالياتي و ماليات‌هاي مستقيم خبر داد.

دژپسند در اين رابطه گفت که در متن لايحه اصلاح جامع نظام مالياتي و ماليات‌هاي مستقيم بحث ماليات بر عايدي سرمايه نيز گنجانده مي‌شود و اين مسئله براي ايجاد هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف ماليات است. 

ادغام اين دولايحه با انتقادات فراواني از سوي کارشناسان مطرح شد و بسياريمعتقدند بودند لايحه ماليات بر عايدي سرمايه اثرگذاري خود را از دست خواهد داد.

پارسا(اواسط مرداد): لايحه حداکثر تا پايان شهريور به مجلس مي رود

اواسط مرداد ماه، دژپسند در اظهارنظر ديگري گفت که لايحه اصلاح نظام جامع مالياتي اواخر دي ماه به مجلس ارائه مي‌شود! البته اين سخن به فوريت از مقام اعتبار ساقط و اميد علي پارسا در گفت و گويي با خبرنگار مهر از ارسال لايحه مذکور تا پايان شهريور ماه به مجلس خبر داده و گفته بود: در ابتدا قرار بر ارسال جداگانه دو لايحه ماليات بر عايدي بر سرمايه و اصلاح ماليات هاي مستقيم بود اما نظر وزير امور اقتصادي و دارايي برخلاف اين موضوع بود.

وي گفته بود که به احتمال زياد کل لايحه حداکثر تا پايان شهريور ماه به مجلس مي رود.

بخشنامه بودجه سال ۹۹ رئيس جمهور: سال ۹۹ بايد ماليات بر عايدي سرمايه اجرا شود

در اين بين با توجه به اينکه در بخشنامه بودجه ۹۹ رئيس جمهوري به دستگاه ها، دستور بر اعمال ماليات بر عايدي سرمايه اعم از املاک و مستغلات در يک ساختار اظهارنامه اي داده است.

دژپسند(مهر ۹۸): در حال ارائه لايحه اصلاح ماليات هاي مستقيم هستيم

حال شهريور ماه هم تمام شده است و در اواسط مهر ماه قرار داريم اما هنوز خبري از ارسال لايحه مذکور به دولت نيست؛ اين در حالي است که خلا وجود ابزارهاي تنظيم گري همچون ماليات بر عايدي سرمايه بويژه در بازار مسکن همچنان محسوس است و بازارهايي همچون مسکن و خودرو جهت سامان يافتن قيمت ها و مهار سودگران چشم انتظار اين ابزار مالياتي هستند. 

در همين راستا بار ديگر موضوع را از وزير امور اقتصادي و دارايي پيگيري کرديم، فرهاد دژپسند، در گفت و گويي که به تازگي با خبرنگار مهر داشت، در مورد اينکه چه زماني اين لايحه به دولت ارسال مي شود، گفت: به زودي لايحه مذکور را که به طور يک پارچه تهيه شده است، به دولت ارائه مي دهيم.