۴ عامل افزايش قيمت دلار

تاریخ انتشار : 1398/09/19

تهران- ايرنا- بازار ارز پس از ماه‌ها آرامش به تازگي دچار تلاطم و افزايش قيمت شده که عوامل مختلف داخلي و خارجي مانند انتظارات تورمي بنزين، افزايش سفرهاي خارجي، تسويه شرکت‌ها و ناآرامي‌هاي عراق در آن نقش دارند.

ثبات بازار ارز در روزهاي اخير دچار نوسان شده و قيمت‌ها روندي صعودي يافته است به طوري که نرخ دلار ديروز حدود ۶۰۰ تومان بالا رفت. بهاي دلار از حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در حدود سه هفته پيش، به رقم ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان در صرافي‌هاي بانکي رسيده و بهاي يورو نيز ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان شده است.

 درباره چرايي اين افزايش قيمت، دلايل مختلفي بيان مي شود که برخي از آنها عوامل داخلي و شماري ديگر عوامل بيروني به شمار مي روند.

جدا از عوامل تاثيرگذار در افزايش قيمت دلار و ساير ارزها، آنچه که اهميت دارد اين است که حجم تقاضا براي ارزهاي عمده در بازار تا حد زيادي بالا رفته است.

همچنين انتظارات تورمي نيز شکل گرفته و فعالان اين بازار اينگونه اعلام مي کنند که قيمت ها همچنان رشد خواهد کرد.

انتظارات تورمي بنزين

 اگرچه غيرمنطقي است اما در ايران همه چيز به نرخ بنزين ارتباط پيدا مي کند، از گوجه فرنگي و سيب زميني گرفته تا خودرو و دلار.

«وحيد شقاقي» کارشناس اقتصادي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره عوامل تاثيرگزار بر نوسان نرخ ارز در روزهاي اخير، گفت: چهار عامل باعث افزايش قيمت دلار و ساير ارزها در کشور شده‌اند.

اين کارشناس بازار ارز با بيان اينکه عامل نخست، انتظارات تورمي پس از افزايش قيمت بنزين است، افزود: معمولا هر افزايش قيمتي در بنزين انتظار افزايش قيمت‌ها در ساير کالاها را به دنبال دارد که دلار نيز يکي از آنهاست.

وي خاطر نشان کرد: البته تاثير افزايش قيمت بنزين بر نرخ دلار، کوتاه مدت بوده و نمي تواند بلند مدت باشد.

افزايش تقاضا براي سفرهاي خارجي

به طور سنتي در روزهاي پاياني سال ميلادي و نزديک تعطيلات نوروز ميزان سفرهاي خارجي افزايش مي‌يابد که معمولا متقاضيان از ماه‌ها جلوتر اقدام به خريد ارزهاي مورد نياز مي‌کنند.

اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: عامل دومي که افزايش نرخ دلار را موجب شده، رشد تقاضا براي سفرهاي خارجي است. با توجه به نزديک شدن به سفرهاي پايان سال ميلادي و سپس پايان سال خورشيدي، ميزان تقاضا براي دلار و ساير ارزها بالا مي رود.

نزديک شدن به زمان تسويه بانک‌ها و شرکت‌ها

ماه هاي پايان سال زمان تراز کردن صورت‌هاي مالي و تسويه بدهي‌ها و صاف کردن حساب‌هاي بانک‌ها و شرکت‌هاست به همين دليل تقاضا براي دلار و ساير ارزها بالا مي‌رود.

وي اضافه کرد: عامل سوم نزديک شدن به زمان تسويه حساب‌هاي بانک و شرکت هاست که تقاضا براي دلار و ارز را بالا برده و به تبع آن، قيمت ها رشد مي کند.

ناآرامي در عراق

اين کارشناس بازار ارز اظهار داشت: چهارمين و مهم ترين عامل افزايش قيمت دلار، ناآرامي هاي اخير در کشور عراق به عنوان مهم‌ترين شريک تجاري ايران است.

شقاقي با اشاره به حجم بالاي همکاري اقتصادي و تجاري ايران با عراق گفت: تا پيش از ناآرامي هاي اخير در عراق، بيشتر بازرگانان عراقي حاضر بودند از ريال در مبادلات تجاري خود با ايران استفاده کنند، اما پس از تشديد درگيري ها در عراق تقاضاي آنها براي دلار، درهم و دينار بالا رفته است.

وي اظهار داشت: مبلغ بالاي مبادلات تجاري بين دو کشور باعث افزايش زياد تقاضا براي دلار و ساير ارزها شده است.

اين کارشناس اقتصادي يادآور شد: در ماه هاي اخير به علت همراهي امارات با بازرگانان و صرافان ايراني، شرايط براي مبادلات تجاري و نقل و انتقال ارز بهتر شده و آرامش در بازار برقرار بود.

وي درباره چشم انداز بازار ارز گفت: در صورت کاهش ناآرامي‌ها در عراق، ميزان تقاضاي دلار و ساير ارزها در بازار کاهش يافته و بازار ارز به ثبات مي‌رسد.