ادعاي معافيت ۵۰ درصد اقتصاد از ماليات صحت ندارد

تاریخ انتشار : 1398/11/08

معاون حقوقي و فني مالياتي سازمان امور مالياتي گفت: در عملکردها با معافيت ۵۰ درصدي اقتصاد ايران از ماليات مواجه نيستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، در حالي که در روزهاي اخير رئيس سازمان امور مالياتي به طور رسمي اعلام کرد حدود 50 درصد اقتصاد کشور معاف از ماليات است، معاون وي مي‌گويد: اين موضوع يک نگاه است و در عمل با چنين موضوعي مواجه نيستيم.     
اخيرا «اميدعلي پارسا» رئيس کل سازمان امور مالياتي در سفر به زنجان گفته بود که حدود 50 درصد اقتصاد کشور معاف از ماليات است که موجب ايجاد احساس تبعيض، پيچيدگي ماليات، بروز زمينه‌هاي فرار مالياتي و شکل‌گيري اقتصاد زيرزميني مي‎شود.


حال اينکه محمود عليزاده، معاون حقوقي و فني مالياتي سازمان امور مالياتي درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در پاسخ به اين سوال که آيا معافيت 50 درصدي اقتصاد ايران از ماليات صحت دارد، گفت: اين يک نگاه است و درعملکردها با چنين چيزي مواجه نيستيم. 
وي درباره ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي و کاهش معافيت‌هاي مالياتي برخي از نهادها اظهار داشت: حذف معافيت‌هاي مالياتي در پيش‌نويس اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم آمده و فعلا در حد پيش‌نويس در سطح وزارت امور اقتصادي مطرح و تهيه شده و بايد به عنوان لايحه عنوان شود تا جزييات بيشتري از آن را بتوان اعلام کرد. 


معاون سازمان امور مالياتي همچنين درباره ماليات بر سفر توضيح داد: ماليات سفر همان عوارض خروج از کشور است که هر فرد هنگام خروج از کشور بايد رقم تعيين شده را بپردازد و ماليات جديدي نيست. قبلا هم در قانون بودجه اين موضوع ديده شده بود امسال هم در بودجه سال 99 همين رقم آمده و ظاهرا رقم آن تغييري نکرده است. البته در مجلس هنوز تصويب نشده و تا زماني که تصويب نشود نمي‌توان درباره رقم و سقف آن با قطعيت صحبت کرد. 
وي درباره نگراني برخي از فعالان اقتصادي نسبت به سياست گسترش پايه‌هاي مالياتي و افزايش فشار بر آنها جهت رشد درآمدهاي مالياتي، گفت: گسترش پايه‌هاي مالياتي به معناي شناسايي پايه‌هاي جديد است و قرار نيست نرخ ماليات افزايش يابد و در اين مسير اساسا احتمال کاهش فشارهاي مالياتي هم وجود دارد.


عليزاده همچنين درباره همکاري پزشکان براي اجراي مقررات مالياتي و نصب کارتخوان در مطب‌ها اظهار داشت: اخيرا با سازمان نظام پزشکي تفاهمنامه‌اي را در اين باره به امضا رسانديم و براساس آن، اطلاع‌رساني‌هاي لازم در اين خصوص صورت گرفته که آگاهي پزشکان را افزايش دهيم تا بدانند که اين اقدام چه اثرات مثبتي در فرايندهاي آتي آنها در بخش ماليات خواهد داشت.
معاون سازمان امور مالياتي تاکيد کرد: نزديک به 50 درصد از پزشکان از اين موضوع استقبال و نسبت به اجراي قوانين مالياتي و نصب کارت‌خوان اقدام کردند.