چراغ سبز سرمايه‌گذاران اروپايي‌ براي حضور در بازار ايران

تاریخ انتشار : 1399/09/01

تهران- ايرنا- تحولات مربوط به انتخابات آمريکا و شکست کاخ سفيد در فشار حداکثري و تحريم ايران، اميدواري اروپايي‌ها براي تسهيل مناسبات تجاري با ايران را افزايش داده، به طوري که آنها قرار است با هدف جذب سرمايه‌گذاري در بازار ايران، در کنفرانسي که توسط اتحاديه اروپا تامين مالي شده گرد هم آيند.

به گزارش ايرنا، سرمايه گذاران اروپايي قرار است در ۱۴-۱۶ دسامبر (۲۶-۲۴ آذرماه)، در صورت لغو تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران توسط بايدن،‌ در کنفرانسي که توسط اتحاديه اروپا تامين مالي شده، حضور يابند.

اکنون پيش‌بيني مي‌شود، براساس وعده‌هاي جو بايدن، رئيس جمهوري منتخب آمريکا،‌ واشنگتن روابط تجاري خود را با کشورهايي که به سبب سياست‌هاي يکجانبه گرايانه دونالد ترامپ به حالت تعليق درآمده بود،‌ دوباره از سرگرفته بگيرد.

دولت جديد آمريکا که وامدار انبوهي از مشکلات مربوط به رئيس جمهوري پيشين است،‌ به زودي بر مسند قدرت خواهد نشست و اين انتقال قدرت سبب شده ميزان اميدواري در خصوص رونق اقتصاد جهاني خسته از کرونا و سياست‌هاي خصمانه دونالد ترامپ،‌ بيشتر شود.

به گزارش نيويورک تايمز، انتظار مي‌رود پس از رسميت يافتن پيروزي بايدن در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، او همانگونه که پيش از اين وعده داده بود رفتارهاي دولت قبلي را اصلاح کرده و واشنگتن را به جمع ديگر شرکاي برجام بازگرداند و در عمل به اين توافق، برخي از تحريم‌هاي ضد ايراني آمريکا و به صورت کلي رويکرد تحريم و فشار در برابر ايران را کنار گذاشته و ديپلماسي در شرايط برابر و احترام متقابل را در پيش گيرد.

اگرچه دولت دونالد ترامپ ادعا کرده است که در فرصت اندک باقي مانده تا پايان اين دولت، تحريم هاي بيشتري عليه ايران وضع کند ولي کارشناسان و مقامات سابق آمريکا بر اين باورند که در عمل تحريم هاي جديدي در کار نخواهد بود فقط نام و عنوان تحريم هاست که تغيير مي کند.

در اين ميان کشورهاي اروپايي بيشتر از ساير کشورها خرسند هستند، چرا که با ورود بايدن در مسند رياست جمهوري آمريکا و لغو تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، اين کشورها مي توانند مجددا به بازارهاي ايران بازگردند.

به گزارش پايگاه خبري «اينتلي نيوز»،‌ در حال حاضر سرمايه گذاران اروپايي قرار است در صورت لغو تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران توسط بايدن،‌ در کنفرانسي که توسط اتحاديه اروپا تامين مالي شده است در ۱۴-۱۶ دسامبر (۲۶-۲۴ آذرماه) گرد هم آيند.

تارنماي بلومبرگ نيز در گزارشي اعلام کرد هدف از برگزاري اين کنفرانس جذب سرمايه‌گذاران اروپايي به بازار ايران و بهره‌برداري آنها از اين بازار در صورتي است که تحريم هاي آمريکا بار ديگر لغو شوند.

به دنبال حصول توافق هسته‌اي ميان غرب با ايران در سال ۲۰۱۵، برگزاري کنفرانس‌هاي بين المللي درمورد اقتصاد، تجارت و بانکداري ايران افزايش يافت اما به دنبال خروج آمريکا از برجام با تصميم ترامپ در تداوم برگزاري اين نوع کنفرانس ها اختلال بوجود آمد.

فارن پالسي نيز در گزارشي نوشته است که دموکرات‌هاي کنگره در مقابل طرح دولت ترامپ براي افزايش تحريم ها عليه ايران و رقباي آمريکا مقاومت کرده و از وي خواستند تا نرمش نشان داده و اجازه دهد کمک‌هايي براي مقابله با کرونا به اين کشور فرستاده شود.

«خسوس گارسيا» عضو مجلس نمايندگان، «اليزابت وارن» سناتور دموکرات و ۷۳ تن ديگر از دموکرات‌هاي کنگره هفته جاري در نامه‌اي به «استيو منوچين» وزير خزانه داري و «مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا درخواست کردند تا دولت اين کشور يک مجوز موقت جهاني در مورد ارسال کيت‌هاي آزمايش کرونا و تجهيزات حفاظتي به منظور مقابله با کرونا صادر کند.

فارن پاليسي نوشت: احتمال دارد که دولت جو بايدن بتواند با اعمال سريع معافيت، انتقال کمک‌هاي آمريکا براي مقابله با کرونا را تسهيل کند. اما ماه‌هاي آينده اهميت حياتي دارند. در حالي که کرونا در سراسر دنيا در حال گسترش است، دولت ترامپ قصد دارد در ماه‌هاي پاياني فعاليت خود دولت بعدي آمريکا را در رابطه با موضوعات مالي در تنگنا قرار دهد.

بر اساس اين گزارش، بايدن از ترامپ درخواست کرده است تا با صدور مجوزهايي اجازه دهد که کالاهاي شرکت‌هاي داروسازي و ابزارهاي پزشکي به ايران منتقل شود. بايدن همچنين خواستار ايجاد کانال‌هاي مخصوص براي بانک‌ها و شرکت‌هاي خدماتي شده است تا ايراني‌ها به درمان‌هاي پزشکي نجات‌بخش دسترسي داشته باشند.

به نوشته فارن پاليسي، پيش‌تر دولت‌هاي جورج دبيلو بوش و باراک اوباما از مجوزهاي مشابهي که اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي در وزارت خزانه داري آمريکا صادر کرده بود، براي ارائه کمک به ايران در جريان زلزله‌هاي مخرب ۲ دهه قبل استفاده کرده بودند.