اگر ارزپاشي مي‌کرديم دلار ۵۰ هزار تومان و تورم ۱۲۰ درصد بود

تاریخ انتشار : 1399/11/01

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه اگر ارزپاشي مي‌کرديم، دلار به ۵۰ هزار تومان و نرخ تورم به ۱۲۰ درصد مي‌رسيد، گفت: درآمدهاي ارزي کشور رو به افزايش است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي با حضور در شبکه افق، در خصوص مذاکره با مسئولان کره جنوبي در خصوص آزادسازي منابع بلوکه شده ايران گفت: اراده سياسي در مسئولان کشور کره جنوبي براي حل اين موضوع نيست، اما اين بار قول داده‌اند تا با دست پر برگردند و اين قولي است که قائم مقام وزارت امور خارجه اين کشور ارايه داده است؛ اما کره درخواست ارايه برخي اقلام از جمله تست کرونا و آمبولانس را به ايران داده است؛ در حالي که به هر حال ۷ ميليارد دلار از اين منابع در کره جنوبي بلوکه بوده و اين کشور بايد آن را آزاد کند.

کره جنوبي اراده‌اي براي آزادسازي هفت ميليارد دلار پول بلوکه شده ايران ندارد

وي افزود: کره جنوبي بايد منابع ايران را از طريق آمريکا بپردازد که مشکل هم همينجا است اما اراده‌اي هم از سوي اين کشور وجود ندارد.

همتي با بيان اينکه دولت همواره اقتدار خود را از مردم گرفته است، گفت: ما از نظر مردمي و توان نظامي يا حتي توان مذاکره اقتدار داريم و واقعيت اين است که تحريم‌هايي که اين بار رخ داده، بسيار بي سابقه بوده و همه جهان را عليه ايران بسيج کرده است؛ اما به هر حال اين افتخار ايران است که روي پاي خود ايستاد؛ اما فشارها به سمت شرايط مثبت براي ايران تغيير جهت داده و تحريم‌ها اثرگذار نبوده است.

وي در خصوص درآمدهاي حاصل از صادرات برق و گاز ايران به عراق خاطرنشان کرد: اين کشور نيز اراده سياسي ندارد؛ چراکه درآمدهاي نفتي عراق به نحوي طراحي شده که درآمدها بايد از واشنگتن پرداخت شود؛ به نحوي که بايد سهم کويت را کم کرده و مابقي را به حساب بانک مرکزي عراق واريز کند؛ اما تحريم‌ها دست عراق را بسته است؛ البته راهکارهايي که عراق براي آزادسازي منابع ايران ارايه داده با اجازه آمريکا بوده است؛ البته ما هم از اين پول‌ها حتي در سنوات گذشته هم براي کالاهاي اساسي استفاده مي‌کرده ايم.

پشت همه منابع بلوکه شده ايران آمريکا بود

همتي گفت: پشت همه اين منابع بلوکه شده و عدم آزادسازي آن، دست‌هاي امريکا است؛ اما به هر حال ما بايد تلاش کنيم و نمي‌توانيم بنشينيم؛ به همين دليل ما با نخست وزير عراق هم مذاکره کرده ايم.

وي ادامه داد: بانک تي بي آي عراق هم به اين دليل انتخاب شد که اين بانک، بانک تجاري ارزي دولت عراق است و به ناچار بايد آن را به عنوان بانک عامل مي‌پذيرفتيم.

وي در خصوص نقش بايدن در روابط با ايران گفت: ترامپ براي سرنگوني و تعديل نظام سياسي ايران آمده بود و بنابراين نحوه برخورد و تعامل او با محور تغيير سياسي و فروپاشي ايران بود؛ اما امروز روز شکست آنها براي فشار حداکثري بر ايران بوده و پايان عمر ترامپ، به معناي پيروزي ايران است؛ چراکه من به خوبي مي دانم که ترامپ چه بر سر اقتصاد ايران آورد.

همتي گفت: ترامپ تلاش مي‌کرد تا با حداکثر کردن تورم، اقتصاد ايران را به سمت ابرتورم و فروپاشي اقتصادي حرکت دهد؛ در حاليکه ابرتورم بايد ماهانه رقم‌هاي بزرگي را به تورم اضافه کند که قابل کنترل نباشد؛ اما خوشبختانه در اين حوزه آنها موفق نشده اند و علت اصلي آن اراده مردم و مقام معظم رهبري است.

ارزپاشي نکرديم

وي گفت: در دو سال قبل ميانگين درآمد نفتي ما به زير ۲۰ ميليارد دلار رسيد، در حاليکه در سالهاي گذشته سالانه ما بالاي ۴۰ ميليارد دلار درآمد ارزي حاصل از فروش نفت مواجه بوديم که البته اين ۲۰ ميليارد دلار نيز در عراق و ساير کشورها بلوکه شد؛ اما سياست ما در سال ۹۷ به بعد، اين بود که ارزپاشي نکرده و اجازه دهيم که نرخ ارز در بازار تعيين شده؛ به نحوي که ما قدرت تامين نيازهاي اساسي کشور را داشته باشيم و اين استراتژي اصلي ما بود.

همتي ادامه داد: ما قدرت خود در تامين دارو و کالاهاي اساسي را نبايد جايگزين ارزپاشي در بازار مي‌کرديم، در حاليکه تا به امروز در سال جاري نزديک به ۸ ميليارد دلار ارز به کمک صادرکنندگان براي کالاهاي اساسي و مواد اوليه و دارو تزريق کرديم و اکنون اداره اقتصاد کشور بدون نفت است که اين امر، با بستن نفتکش‌ها و بيمه‌ها و منابع ارزي خارج از کشور از سوي آمريکا، کار مهمي بود که ما براي آن برنامه ريزي کرديم؛ البته فشار بر روي مردم بسيار زياد بود.

اگر ارزپاشي مي‌کرديم تورم ۱۲۰ درصد و نرخ دلار ۵۰ هزار تومان بود

وي اظهار داشت: برخي سال ۹۷ پيش بيني کرده بودند که نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد؛ ضمن اينکه اگر ما برنامه‌هاي جلوگيري از ارزپاشي را اجرا نمي‌کرديم، قيمت دلار به حدود ۵۰ هزار تومان و تورم به بالاي ۱۲۰ درصد مي‌رسيد؛ اگرچه کرونا، تحريم و ساير فشارها، شوک در درآمدهاي ارزي و قيمت ارز ايجاد کرد.

رئيس کل بانک مرکزي از تزريق ۷۵ هزار ميليارد تومان نقدينگي براي اجراي مصوبات ستاد ملي کرونا خبر داد و گفت: اين موضوع، جهش نقدينگي را ايجاد کرد؛ بنابراين شوکي که ارز ايجاد کرد به همين دليل بود؛ اين در حالي است که صادرات نفتي در شش ماهه ابتداي سال به شدت کاهش يافت که البته الان هم درآمدها بالا نيست؛ اما اکنون مسيري را طي مي‌کنيم که درآمدهاي ارزي بيشتر شده است و من مطمئن هستم که فشار بر مردم کمتر مي‌شود.

نبايد اقتصاد را شرطي کرد

وي تاکيد کرد: نبايد اقتصاد را شرطي کرد؛ يعني اقتصاد را نبايد معطل اين دولت و آن دولت کرد؛ پس ما در هدايت اقتصاد ملي موفق بوديم، البته تحولات خوبي هم رخ داد و رشد اقتصادي مثبت شد که ما اين روند را ادامه مي‌دهيم؛ پس اگر بايدن و تيمش در مورد خواسته‌هاي ايران، همراهي کردند بهتر است؛ در غير اين صورت از مواضع خود کوتاه نخواهيم آمد؛ ضمن اينکه بايد توجه داشت که جامعه هم اين موضوع را درک مي‌کند که ترامپ چه بر سر ايران آورد؛ چراکه به هر حال ترامپ شر بزرگي بود که از سر ايران رفع شد و مردم هم اين را مي‌دانند.

همتي در بخش ديگري از سخنان خود ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتي کارهاي خوبي انجام شده؛ اما به هر حال اثر تورمي مسکن مهر را نبايد فراموش کرد؛ اگرچه جنبه مثبت را هم بايد ديد. البته بايد به بحث پايه پولي و تورم مهم است که بايد به آن پرداخته شود.

وي افزود: بانک مرکزي مهمترين کار را در اقتصاد مقاومتي انجام داده که همه مردم بايد نسبت به آن اطلاع داشته باشند؛ چراکه در اين شرايط بسيار سخت و بي سابقه ترين تحريم، يک روز در کشور کمبودي وجود نداشت؛ البته ممکن است برخي از کالاها در يک روز با مشکل توزيع مواجه شده باشند؛ اما همواره کالا در کشور موجود بوده است؛ پس خط مقدم اقتصاد مقاومتي بانک مرکزي بود.

دولت بايد همه ارزهاي خود را به بانک مرکزي بفروشد

همتي گفت: بانک مرکزي ذخاير ارزي داشته است؛ البته ما هنوز هم ارز را از دولت ۴۲۰۰ مي خريم و دولت طبق قانون همه ارزهاي خود را به بانک مرکزي مي‌فروشد؛ اما وقتي که درآمدهاي ارزي کم شد؛ ما از ارزهاي قبلي ذخيره شده خود استفاده کرديم؛ ضمن اينکه سال قبل ۱۲ درصد از منابع صندوق که معادل ۵ ميليارد دلار بود، به ارز نيمايي تسعير کرديم که من شخصاً مخالف بودم؛ چراکه اين خود، ۵۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان پايه پولي را بالا برد و اين تاثير خود را گذاشت.

وي اظهار داشت: ما امسال فقط يک ميليارد يورو براي کرونا با اجازه مقام معظم رهبري ارز از صندوق توسعه ملي دريافت کرده که آن را تبديل به ريال کرديم.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه ما نرخ سود بانکي را تا سقف ۲۰ درصد کنترل کرديم؛ گفت: در برخي روزها سقف نرخ بالاتر رفت؛ اما باز هم برگشت.

۲ ميليارد دلار داشته باشم، ۴۰ هزار ميليارد تومان از پايه پولي را جمع مي‌کنم

وي با تاکيد بر اينکه نقدينگي در دوره من رشد جدي نداشته است، گفت: رشد نقدينگي مهم است نه حجم نقدينگي که آن هم به طور ميانگين در ۲۰ سال گذشته، ۲۷.۹ درصد بوده؛ در حاليکه در سال ۹۸ که بدترين فشارها وارد شد، اين رقم به ۳۰.۵ درصد رسيد که کمتر از ۳ واحد درصد بالا رفت. پس در اين شرايط که همه دستهاي ما و امکانات را به روي ما بسته بودند و ما نتوانستيم ارزهاي خود را بفروشيم؛ اما تسليم نشديم و اميدواريم با آزادسازي منابع بلوکه شده، وضعيت بهبود يابد؛ اين در حالي است که اگر دو ميليارد دلار از اين پول‌هاي بلوکه شده در اختيار من باشد، مي‌توان ۴۰ هزار ميليارد تومان از پايه پولي را با فروش ارزها جمع کرد. البته برخي از منابع مثل کرونا را بانک مرکزي نمي‌تواند پرداخت نکند.

همتي گفت: مردم روي ارز و پول خارجي سرمايه گذاري نکنند؛ چراکه براي منافع ملي خوب نيست؛ اين موضوع را بارها با مردم در ميان گذاشته‌ام و خوشبختانه حرف‌هاي من هم مشخص شد که درست توصيه کردم؛ اين در حالي است که اگر کساني دلار ۳۳ هزار توماني خريدند، ۱۱ هزار تومان تا به امروز ضرر کرده اند که البته ممکن است باز هم در روزهاي آينده ضرر کنند؛ اگرچه من قيمت واقعي دلار را نمي‌توانم اعلام کنم؛ اما به طور از آنهايي که من فکر مي‌کنم هم، پايين‌تر است.

وي در خصوص اظهار نظرهاي رئيس جمهور در مورد رسيدن دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان، گفت: انشالله که برسد؛ ايشان هم گفته که اگر دلارهاي بلوکه شده آزاد شود.

پاسخ همتي به احتکار دلارهاي دولتي و عرضه آن با نرخ ۱۶ هزار توماني

همتي در پاسخ به اين سوال که برخي مي‌گويند که دولت دلارهاي احتکارشده اي دارد که در آستانه برخي اتفاقات سياسي مي‌خواهد آن را آزادسازي کند، گفت: کاش آدرس بدهند من به سراغ اين دلارها بروم. اگر ارزي باشد، من به عنوان رئيس کل بانک مرکزي که ذي نفع ترين فرد براي کاهش نرخ دلار هستم، نمي‌توانم نگاه کنم؛ پس برخي اظهارنظرها در اين خصوص صحت ندارد.

وي ادامه داد: حساب اختصاصي رئيس جمهور صحت ندارد و تمام ارزها بايد به کشور برگردند.

اين عضو کابينه دوازدهم تصريح کرد: شرايط هم بهتر شده است و در روزهاي آينده روند صادراتي بهتر شده و شرايط بهبود مي‌يابد؛ بازار هم بهترين مکانيزم براي تعيين نرخ دلار است؛ البته من دو سياست دارم که مورد قبول رئيس جمهور است که يکي صيانت از منابع ارزي و ديگري، تقويت رقابت اقتصادي در کشور است تا از خروج سرمايه جلوگيري نماييم.

عرضه روزانه ۱۶۰ هزار دلار ارز در نيما

رئيس کل بانک مرکزي افزود: روزي ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار دلار در نيما عرضه مي‌شود و اين روند نسبت به پريروز در روز جاري بهتر بوده و اين روند مي‌تواند ادامه يابد تا جايي که خود اقتصاد به اين نتيجه برسد که ارزش واقعي دلار نمايان شود؛ البته مردم هم دوست دارند که نرخ ارز کاهش يابد.

وي در خصوص کانديداتوري رياست جمهوري اعلام کرد: مقام معظم رهبري فرموده اند که اقتصاد اهميت جدي دارد و هر فرد غير اقتصادي هم که رئيس جمهور شود بايد محور کار خود را اقتصاد قرار دهد.

همتي گفت: من راجع به کانديداتوري رياست جمهوري فکر نکرده ام.