بانک ها ۳۰۰ ميليارد تومان اوراق بدهي خريداري کردند

تاریخ انتشار : 1399/11/01

بانک مرکزي نتيجه سي و چهارمين مرحله از حراج اوراق بدهي دولتي در ۳۰ دي‌ماه ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن، بانک ها ۳۰۰ ميليارد تومان اوراق بدهي دولتي خريداري کردند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بانک مرکزي، پيرو اطلاعيه روز سه‌شنبه ۲۳ دي‌ماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاري حراج اوراق بدهي دولتي به اطلاع مي‌رساند، طي برگزاري سي و چهارمين مرحله از اين حراج، سه بانک و مؤسسه اعتباري سفارش‌هاي خود را به ارزش ۳.۵ هزار ميليارد ريال در سامانه بازار بين‌بانکي ثبت کردند.

وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز ضمن پذيرش کليه درخواست‌ها با فروش ۳ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد ۶۴» با نرخ بازده تا سررسيد ۲۰.۵ درصد و ۰.۵ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد ۶۵» با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۵ درصد موافقت کرد.

معاملات مربوط به فروش اين اوراق به نهادهاي مالي برنده در روز سه‌شنبه ۳۰ دي‌ماه ۱۳۹۹ توسط کارگزاري بانک مرکزي در سامانه معاملاتي بورس ثبت شد.

همچنين طي هفته گذشته، ۴.۶ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۶۰ با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۵ درصد و ۱۰۰ ميليارد ريال اوراق «اراد ۶۵» با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۵ درصد در بورس فروخته شد.

بنابراين در مجموع، ۸.۲ هزار ميليارد ريال اوراق بدهي دولتي طي هفته منتهي به ۳۰ دي‌ماه ۱۳۹۹ توسط سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي خريداري شد.

تاريخ برگزاري حراج اوراق بدهي دولتي بعدي، ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹

کارگزاري بانک مرکزي در راستاي عرضه تدريجي اوراق در تواترهاي هفتگي، مرحله سي و پنجم حراج اوراق بدهي دولتي جهت فروش به بانک‌ها، مؤسسات اعتباري غيربانکي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي بيمه‌اي و شرکت‌هاي تأمين سرمايه را در روز سه‌شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۹ اجرا مي‌کند.

اوراق عرضه شده در اين حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواترپرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دو بار در سال) و به شرح جدول زير است.:

 

بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي متقاضي شرکت در اين حراج مي‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌هاي خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز يک‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ تنها از طريق سامانه بازار بين بانکي اقدام کنند.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي بيمه‌اي و شرکت‌هاي تأمين سرمايه متقاضي شرکت در اين حراج نيز مي‌توانند سفارش‌هاي خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز يک‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از طريق سامانه مظنه‌يابي شرکت مديريت فناوري بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به اين حراج در روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ انجام خواهد شد.

کليه نهادهاي مالي متقاضي شرکت در اين حراج مي‌توانند سفارش‌هاي خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال نمايند. شايان ذکر است حداقل حجم سفارش در هر يک از نمادهاي مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. همچنين به نهادهاي مالي شرکت کننده در اين حراج توصيه مي‌شود، تنوع بخشي به سبد دارايي‌هاي مالي را در سفارش‌گذاري مدنظر قرار دهند.

ذکر اين نکته ضروري است که وزارت امور اقتصادي و دارايي الزامي به پذيرش کليه پيشنهادات دريافت شده يا فروش کليه اوراق عرضه شده در حراج ندارد.

بانک مرکزي سفارشات دريافت شده را براي تصميم‌گيري به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال مي‌کند و وزارتخانه ياد شده، نسبت به تعيين سفارش‌هاي برنده از طريق مشخص کردن حداقل قيمت پذيرفته شده در سازوکار حراج اقدام مي‌کند. در نهايت، عرضه اوراق به تمامي برندگان به قيمت يکسان انجام مي‌شود.

همچنين بر اساس جزو ۴ بند «ک» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، بانک مرکزي تنها مجاز به خريد و فروش اوراق مالي اسلامي دولت در بازار ثانويه اوراق است. بنابراين در چارچوب قوانين، بانک مرکزي مجاز به خريد اوراق مالي اسلامي در بازار اوليه نبوده و نمي‌تواند در فرآيند برگزاري حراج، اوراق بدهي دولتي را با هدف تأمين مالي دولت خريداري کند.

همچنين، کارگزاري بانک مرکزي تأمين‌کننده زيرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي عضو بازار بين‌بانکي است و تعهدي نسبت به حجم و قيمت اوراق به فروش رفته در بازار اوليه ندارد.