چقدر مشکلات اقتصاد ايران متاثر از عوامل برونزا است؟

تاریخ انتشار : 1399/12/05

يک کارشناس امور اقتصادي گفت: براساس اعتقاد دولت اداره کشور به نوعي متاثر از روابط بين‌الملل دنيا است و برقراري اين ارتباطات سرعت پيشرفت را افزايش مي‌دهد.

ايرج نديمي، کارشناس امور اقتصادي و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره مهار نقش عوامل برونزا در اقتصاد ايران گفت: عمده اختلافاتي که در کشور وجود دارد نگاه به موضوع اقتصاد و چگونگي بهره جستن از عوامل داخلي و خارجي در حل مشکلات مربوط به آن است.

وي در ادامه اضافه کرد: مسئله اين است که برخي در استفاده از عوامل مختلف صحبت به ميان مي‌آورند، ولي در عمل به آن اعتقادي ندارند. به تعبير ديگر افراد زيادي در کشور وجود دارند که درباره تحريم دست به سخنراني مي‌زنند، اما آسيب‌هاي ناشي از آن را جدي نمي‌انگارند و اين سبب مي‌شود تا در اقتصاد با چالش‌هايي روبرو شويم.    

اين کارشناس امور اقتصادي درباره اين چالش‌ها اظهار داشت: ابتدا بايد پذيرفته شود در راستاي اقتصاد ايران به جهت وجود مشکلاتي در رابطه با صادرات و واردات و مسائل مربوط به ارز و تبادل اقتصادي نخواهيم توانست نقشي در مديريت انواع مباحث تورم، تحريم، تامين کالا، معيشت و مانند آن را امکان‌پذير سازيم. بر فرض وقتي ۱۰۰ ميليارد دلار وارد کشور نمي‌شود، به اين معنا است که به همان اندازه فاقد توانايي خريد خارجي هستيم يا زماني که روابط کشور ما با خارج مشکل دارد، طبيعتا اين امکان محقق نخواهد شد تا در حوزه غذا و دارو اقدام بهينه و به روز داشته باشيم.     

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه تاکيد کرد: واقعيت اقتصاد ايران اين است که به شدت وابسته اقتصاد جهاني است و عليرغم تمام تلاش‌هايي که براي عدم وابستگي بايد صورت گيرد و برخي هم در حال انجام آن هستند، اما به نتيجه جامع نرسيده است. علاوه بر اين تقاضاهاي جديدي مانند کرونا ايجاد مي‌شود که درباره آن هيچ تجربه‌اي نداشتيم، بنابراين امروز به نوعي وارد کننده به حساب مي‌آييم و در اين رابطه غرب و شرق هم مهم نيست، زيرا اقتصاد شرق هم به اقتصاد جهاني گره خورده است.

نديمي در اين خصوص افزود: مشکلاتي که اکنون اقتصاد ايران به لحاظ معيشت، غذا و دارو و مجموعه واردات و صادرات دارد، خواسته يا ناخواسته تابعي از روابط بين‌الملل ايران است. ايران بايد در ارتباط با سازمان‌هاي بين‌الملل تکليف خود را روشن سازد. به خوبي آگاه هستيم که اين سازمان‌ها به نفع کشور ما درست نشدند، اما آيا اين معنا مي‌تواند سبب شود که با آن‌ها هيچ ارتباطي برقرار نکنيم؟ قطعا انتخاب اين رفتار غير ممکن نيست، اما آثار آن چه خواهد بود؟

وي در ادامه تصريح کرد: مثال روشن نکته فوق اين است، چنانچه پولشويي را در داخل جدي بگيريم، ديگر به کسي انگ زده نخواهد شد. مانند همين مسئله در روابط خارجي هم صورت مي‌گيرد. در اين رابطه موضوع حق داشتن يا نداشتن طرف خارجي نيست، اما ورود به بازار نياز به پول دارد که تبادل آن هم از طريق بانک صورت مي‌گيرد، بانک هم زير نظر آن‌ها قرار دارد يعني چنانچه فرد، شرکت يا دولتي درصدد بر آيد تا با کشور ايران قرارداد ببندد، مهم ترين سد اين است که مورد تحريم قرار مي‌گيرد و ديگر بازارها را از دست مي‌دهد. راه‌هايي مانند انتقال پول چمداني و ... هم مشکلات خاص خود را دارند که شدني نيست.

اين کارشناس امور اقتصادي يادآور شد: واقعيت روابط بين‌الملل اقتضا دارد تا در مورد اصل پيوست و عدم آن تعريف داشته باشيم و با آثار نتايج نپيوستن تصميم‌گيري کنيم. در نهايت بايد پذيرفت مخالفت اعتقادي، فکري و استدلالي کشور ما براي ورود به بازار کفايت نمي‌کند. درست کردن جهان و اداره کشور داراي تعريف‌هاي مجزايي است. نبايد فراموش کرد که براي درست کردن جهان فرصت وجود دارد، اما زمان اداره کشور محدود است وگرنه همه مي‌دانند که هيچ از اين قانون‌ها به نفع سرزمين ما تعريف نشده و جهت حمايت از امپرياليست‌ها حرکت مي‌کند.

نماينده سابق مجلس درباره اينکه گفته مي‌شود دولت به دنبال افزايش توان داخلي نبوده، ابراز کرد: براساس اعتقاد دولت اداره کشور به نوعي متاثر از روابط بين‌الملل دنيا است و به قول مقام معظم رهبري تا تحريم را دفع و رد نکنيم، پيشرفت نخواهيم داشت، چنانچه پيشرفتي هم به دست آوريم به شدت کُند خواهد بود.

نديمي در ادامه افزود: عدم توجه دولت به داخل براي رفع مشکلات نظر دقيقي نيست زيرا پروژه‌هايي که کار مي‌شود، نشان از همين امر را دارد، اما واقعيت اين است که براي انجام پروژه‌ها نزديک به هزار ميليارد تومان پول نياز است و بايد مشخص شود، منبع درآمدي آن چه چيزي خواهد بود؟ گذشته اين مبلغ را از طريق صادرات تحت عنوان هر اسمي تامين مي‌شد.

وي در اين رابطه بيان کرد: آن دسته از افرادي که به دروغ مي‌گويند چشم حکومت فقط به خارج از کشور است بايد عنوان کرد هر کشوري که از بودجه‌ريزي سالانه بهره مي‌برد، توجه به داخل هم دارد.