تعامل با دنيا بهترين راهکار ثبات اقتصاد و نرخ ارز

تاریخ انتشار : 1400/01/31

يک کارشناس اقتصادي معتقد است براي تحقق ثبات و نظام تک نرخي ارز، راه تراکنش‌هاي سيستم بانکي بايد باز شود تا مراودات تجاري به آساني انجام گيرد.

تورج کاکوند در گفت وگو با ايبِنا با تاکيد براينکه نظام تک نرخي ارز و ثبات در اين بازار، حرف اول را در مملکت مي زند، اظهار کرد: بدون شک اگر امسال ثبات نسبي ارز را داشته باشيم، شاهد تاثير مثبت اقتصادي خواهيم بود.  

اين کارشناس امور بانکي و پولي با اشاره به اينکه راه ثبات در اقتصاد و بازار ارز تعامل با دنياست، افزود: در حال حاضر هر کشوري برنامه خاص خود را براي صادرات و واردات و به طور کلي اقتصاد دارد بنابراين اقتصاد کشورها بايد مانند دانه‌هاي تسبيح با هم متصل باشد. 

وي تصريح کرد: براي تحقق ثبات و نظام تک نرخي ارز، راه تراکنش‌هاي سيستم بانکي بايد باز شود و مراودات تجاري به آساني انجام بگيرد. به طور قطع ثبات نرخ ارز آثار مثبتي در اقتصاد دنيا از جمله ايران خواهد داشت اما شرط و شروطي دارد.

اين کارشناس امور بانکي و پولي با بيان اينکه بايد مبادله آزاد با دنيا داشته باشيم و موانع توليد را از ميان برداريم، گفت: نوسانات نرخ ارز يکي از موانع توليد به شمار مي رود چرا که فعال اقتصادي تکليف خودش را نمي‌داند که با چه نرخي واردات انجام دهد يا اينکه براساس چه نرخي بايد صادرات کند که متاسفانه اين بزرگترين مصيبت براي اقتصاد است.

کاکوند با اشاره به اينکه در سال هاي گذشته که در بانک مرکزي شروع به کار کرديم هم نرخ ارز ثابت نبود اما محدوده نوسان آن بسيار اندک بود، ادامه داد: اين بلاتکليفي‌ها در نهايت در بخش واردات منجر به گراني کالاي وارداتي يا کالاي نهايي که با مواد اوليه وارداتي توليد شده، مي‌شود. در بخش صادرات هم باعث افت شديد خواهد شد که در حال حاضر شاهد آن هستيم. بنابراين وقتي نرخ ارز نوسان داشته باشد، هم واردکننده، هم صادرکننده و هم اقتصاد مملکت ضرر مي کند و تورم ماندگار خواهد شد. 

  •