هشدار بانک مرکزی انگلیس در مورد خطرات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار : 1395/01/11

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، این کمیته بانک مرکزی انگلیس بیان داشته که چشم انداز ثبات مالی این کشور از نوامبر گذشته (عمدتا به دلیل مساله برگزیت) وضعیت بدتری پیدا کرده است.
این کمیته گفته است: مهم ترین مساله ای که هم اینک ثبات مالی انگلیس را با خطرات مواجه کرده؛ مساله برگزاری همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا است.
همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار است در 23 ژوئن آینده برگزار شود.
کمیته سیاست گذاری مالی بانک مرکزی انگلیس هشدار داده است که از جمله خطرات ناشی از برگزیت، بروز یک دوره طولانی از عدم قطعیت خواهد بود.
به گفته این کمیته، این عدم قطعیت سبب افزایش هزینه ها شده و دسترسی وام گیرندگان انگلیسی به منابع مالی خارجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد .
این کمیته بانک مرکزی انگلیس با اشاره به کسری حساب جاری این کشور عنوان کرده که برای بالا نگه داشتن سطح تجارت خارجی انگلیس نیاز به جذب منابع مالی خارجی است.
'مارک کارنی' رییس بانک مرکزی انگلیس نیز اخیرا در نشستی با نمایندگان مجلس عوام نسبت به خطرات ناشی از خروج از اتحادیه اروپا برای 'ثبات مالی 'این کشور هشدار داده بود.
رئیس بانک مرکزی انگلیس در نشست یاد شده تصریح کرد: خروج از اتحادیه خطرات بزرگی را برای ثبات اقتصادی انگلیس در پی خواهد داشت.
وی گفت: عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا سبب تقویت و رشد محرک های اقتصادی این کشور شده و این درحالی است که خطری را متوجه اهداف و شاخص های بانک نکرده است.
وی همچنین هشدار داد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیرات مخرب و طولانی مدتی را بر اقتصاد و سیستم مالی این کشور به جای خواهد گذاشت.
کارنی گفت: شماری از شرکت های خارجی، در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا درصدد جابه جایی و انتقال مقر اصلی دفترشان به خارج از انگلیس برخواهند آمد.
به رغم دیدگاه های روشن بانک مرکزی انگلیس، در حال حاضر بخش های اقتصادی این کشور دیدگاه واحدی در مورد خطرات ناشی برگزیت ندارند.
ضمن اینکه توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، همچنین سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است.