بانک مرکزی: موانع اجرای برجام در خاک آمریکا پیگیری شد/سخنان سیف کارساز بود

تاریخ انتشار : 1395/01/29

مشروح خبر


مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، سفر رئیس کل بانک مرکزی به آمریکا سه ماه بعد از اجرای برجام را مهم توصیف کرد و گفت: طبیعی است که در آن کشور مباحث مربوط به موانع اجرای برجام به طور جدی تری پیگیری شود.

به گزارش 9صبح، «محمدعلی کریمی» افزود: موضع اصلی ولی الله سیف در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول این است که اقدامات طرف مقابل در جریان اجرای برجام در برابر اقداماتی که ایران انجام داده کافی نیست.وی ادامه داد: مخاطب اصلی این اظهارات، آمریکا و طرف غرب بوده و سخنان رئیس کل بانک مرکزی با هدف وادار کردن واشنگتن به انجام تعهدات حداکثری خود بوده است.کریمی با بیان اینکه در اظهارات سیف در شورای روابط خارجی آمریکا، سخنی از عدم فعالیت سوئیفت نبوده است، گفت: جالب است که برخی همکاران رسانه ای از بازنشدن سوئیفت سخن گفته اند که این موضوع پیش از این روشن شده که مایه تعجب است.وی ادامه داد: روشن است که سخنان سیف ناظر بر عدم همکاری برخی بانک‌ها به دلیل ترس از اعمال جریمه توسط آمریکا و نیز عدم صدور مجوز آنها برای انجام معاملات دلاری با بانک های ایرانی بوده است.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه جهانی سوئیفت باز است اما معاملات بر پایه دلار به واسطه تحریم‌های اولیه آمریکا همچنان ناممکن است، خاطرنشان ساخت: سخن بانک مرکزی این است که این موضوع باید به گونه‌ای حل شود. همانطور که سیف نیز اشاره کرد در برجام آمده که تعاملات مالی بین‌المللی ایران باید روان و تسهیل شود و اکنون نظام مالی و بانکی آمریکا مزاحم این روند است؛ بنابراین کشورهای 1+5 کمک کنند این مهم زودتر حل شود.

وی خاطرنشان کرد: سفر رئیس کل بانک مرکزی به آمریکا آثار و برکات خود را به جا خواهد گذاشت و انتظار می رود کشورهای 1+5 در تسریع برقـراری روابط بانکی و تسهیل مسیر تعاملات بین المللی بانکی تحرک بیشتری از خود نشان دهند؛ همانطور که بلافاصله پس از سخنان سیف در شورای روابط خارجی آمریکا، مسئولان دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) در جلسه ای با همکاران بانک مرکزی ایران به بررسی مسائل پیش رو به صورت جزئی و عملیاتی پرداختند و در همان جلسه مقرر شد اقداماتی فوری انجام شود.

به گفته وی، بازتاب سخنان انتقادی رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ها و محافل اقتصادی آمریکا اثرگذار و گسترده بوده و با توجه به اشاره سیف به مقاوم بودن اقتصاد ایران، به این اظهارات از زاویه قدرت نگاه شده است.مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اقدام بانک‌های خارجی در برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی یک امر زمان‌بر و مطابق با روال بانکداری بین الملل است و تاکنون نیز بیش از 300 رابطه کارگزاری ایجاد شده است. طبیعی به نظر می‌رسد که مقام ارشد بانکی ایران در این سفر بر پایبندی طرف مقابل بر تعهدات خود تاکید و کاستی های موجود را گوشزد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی نیز همسو با این هدف از اعلام مواضع رئیس کل بانک مرکزی حمایت کرده و در انتشار تحلیل‌ها و اظهارنظرها با مراجعه به منابع معتبر، دقت کافی به عمل آورند.

به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی در صدر هیاتی متشکل از معاونت های ارزی و اقتصادی این بانک برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به آمریکا سفر کرده است.نشست مشترک صندوق بین المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی(World Bank Group) همه ساله در دو نوبت و با حضور رئیسان کل بانک های مرکزی و وزیران اقتصادی و دارایی کشورهای عضو برگزار می‌شود. اجلاس بهاره در اواخر فروردین ماه و اجلاس پائیزه (سالانه) به طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار و هر سه‌سال یک بار نیز یکی از کشورهای عضو به عنوان میزبان اجلاس سالانه تعیین می‌شود. زمان اجلاس بهاره امسال نیز روزهای 15 تا 17 آوریل 2016 (27 تا 29 فروردین) است.سیف پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن، با «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.