مدیرعامل بانك ملت: آماده ارائه خدمات بانكی در تركیه هستیم

تاریخ انتشار : 1395/01/31

مشروح خبر


'علی رستگار' كه همراه هیات بلندپایه ریاست جمهوری اسلامی ایران برای شركت در سومین نشست شورای عالی همكاری ایران و تركیه به آنكارا سفر كرده است ، روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا به فعال سازی بانك ملت در دوران پسا تحریم و جایگاه این بانك در نظام بانكی تركیه و همكاریهای بانكی بین دو كشور،تاكید كرد.
وی با اشاره به اینكه بانك ملت از یك شبكه گسترده در كشورهای مختلف، انگلیس، آلمان، مالزی، كره، تركیه برخوردار است و در تركیه با سه شعبه در استانبول، آنكارا و ازمیر، در ارمنستان و آمریكا نیزشعبه دارد، گفت: بانك ملت با گستردگی شبكه بین المللی خود توانسته همه مجوزهای لازم را از كشورهایی كه نام برده شد، برای فعالیت های بین المللی خود بگیرد.
وی افزود: با تركیه نیز به مناسبت اینكه با سه شعبه فعال است همه گونه امكانات برای بانك ملت فراهم شده تا بتوانیم مراودات بین المللی را در این كشور برای فعالین اقتصادی داشته باشیم. بنابراین ما الان در تركیه هیچ مشكلی نداریم و امكانات برای ارائه خدمات بانكی به فعالان اقتصادی مهیاست.
خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه بانك ملت در گذشته نقش فعالی را در مراودات تجاری با ایران داشت و همچنین برای دانشجویان و ایرانیان مفیم خدمات بانكی ارائه می كرد ولی با گذشته زمان و تحت تاثیر تحریم ها با محدودیت های جدی روبرو شده بود، پرسید، در دوران پساتحریم چه تحولاتی در خصوص فعال سازی دوباره شعبات این بانك در تركیه صورت گرفته است. به ویژه با توجه به توافقاتی كه اخیرا بانك های مركزی ایران و تركیه داشتند؟
او گفت: بانك ملت در گذشته فعالیت خوبی را در این زمینه داشت ولی اداره كل بین المللی بانك ملت اقداماتی را برای فعال های هرچه بیشتر این بانك در دوران پساتحریم دارد و در این راستا می خواهیم چرخه خدمات بانكی خود در تركیه را نیز تكمیل كرده و بیش از گذشته در خدمت فعالان اقتصادی و شهروندان باشیم.
رستگار تاكید كرد، تلاش دارند كه تلافی چند سال گذشته را كرده و خدمات خوبی برای فعالان اقتصادی و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در تركیه داشته باشند.
او در پاسخ به اینكه بانك ملت برای سهم گیری از تجارت بین ایران و تركیه و یا تامین مالی تجارت بین دو كشور چه برنامه هایی را دنبال خواهد كرد، با تاكید بر اینكه بانك ملت تنها بانك ایرانی فعال در تركیه با پیشینه دیرینه می باشد، گفت: بنابراین بانك ملت آمادگی دارد كه تمام مراودات بانكی بین دو كشور را با تركیه انجام دهد و هیچ مشكلی هم در این زمینه ندارد.
رستگار گفت: بانك ملت امروز بزرگترین بانك جمهوری اسلامی ایران است و در گذشته و حال هم نشان داده كه توانایی هركار بزرگ را دارد و هم زیربنای خوب دارد و هم همكاران با دانشی را در اختیار دارد كه می تواند علاوه بر احیای فعالیت گذشته، فراتر از آن نیز در نظام بانكی تركیه حضور یابد.
مدیرعامل بانك ملت در خصوص همكاریهای بانكی بین دو كشور و اینكه در جریان نشست عالی همكاری ایران و تركیه چه گفت و گوهایی را با مخاطبین تركیه ای خود داشته است، گفت: بانك ملت به لحاظ سابقه حضور خود در تركیه ارتباط نزدیكی را با بانكهای بزرگ تركیه دارد و همه نوع همكاری بانكی بین دو طرف مطرح است و در این سفر نیز با مدیر عامل بانك خلق تركیه ،دیدار و در خصوص توسعه همكاریها به رایزنی پرداخته است.
شایان ذكر است ایران و تركیه هفته ماقبل در خاتمه بیست و پنجمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی در قونیه، یك موافقتنامه همكاری در زمینه بانكی به امضا رساندند.
حسین یعقوبی مدیركل امور بین الملل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به خبرنگار ایرنا در آنكارا گفت: با امضای این سند، فصل نوینی در روابط بانكی ایران و تركیه شروع می شود.
یعقوبی گفت: در شرایط تحریم بسیاری از بانك های كارگزاری بین المللی از ارائه خدمات مالی و بانكی به سیستم بانكی ایران خودداری می كردند، در آن شرایط ما با شمار محدودی از بانكهای تركیه كار می كردیم. مثل خلق بانك (بانك ملی) و آكتیو بانك. تاحدی هم توانستیم معاملات تجاری را از طریق این بانكها تسویه كنیم. در شرایط پسا تحریم موضوع فرق كرده است.
او گفت: بعد از اینكه در 16 ژانویه برجام اجرایی شد، از آن به بعد، تعاملات بانكی و روابط بانكی خود را باز تعریف كردیم. در این تعریف تمام شرایط را براساس شرایط و نرمها و استانداردهای بین المللی به خصوص در حوزه هزینه ها تعریف كردیم. بنابراین در این شرایط جدید پیام روشنی را به بانكهای مختلف دادیم به ویژه به بانكهای تركیه و بانك مركزی تركیه دادیم كه آماده ایم در فضای پاسا تحریم هم روابط كارگزاری داشته باشیم. با توجه به اصرار دولتهای دو كشور در ارتقای سطح مناسبات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال، پیام روشنی دادیم كه رویكرد ما نسبت به تركیه به عنوان كشور هدف تغییری نكرده است اما با یك شرایط جدیدی در شرایطی كه هر دو طرف براساس استانداردهای جهانی همكاری داشته باشند.
یعقوبی گفت: تاكید براین است هزینه هایی كه در شرایط تحریم برخی بانكها نرخ های غیر متعارف را دریافت می كردند، دیگر قابل قبول نخواهد بود. از طرف دیگر در طول مذاكرات متوجه شدیم كه در نظام تركیه شناخت كافی از متن برجام و فرصتها و ظرفیت های آن نیست. یعنی هنوز هم نگرانی هایی هم دارند كه پایه و اساسی ندارد.
یعقوبی در مورد فعالیت بانك ملت در تركیه گفت: بانك مركزی تركیه اعلام كرد كه سه شعبه بانك ملت ایران را به سیستم اتاق تسویه تركیه متصل كردند. بنابراین از امروز به بعد بانك ملت خواهد توانست از این پس تمام تراكنش های خود را انجام بدهند.
او گفت: مورد نهایی توافق این بود كه بانك توسعه صادرات ایران، بانك اگزیم تركیه در خصوص مشاركت 'اگزیم بانك' در طرحهای و پروژه های ایرانی به صورت میان مدت تا هفت سال مشاركت داشته باشد. بانك زراعت تركیه هم رسما با ارسال نامه ای برای گشایش حساب به نام بانك مركزی اعلام آمادگی كرده است.