بانک‌های انگلیس برای همکاری با ایران کارگروه ویژه تشکیل می‌دهند

تاریخ انتشار : 1395/02/11

مشروح خبر

به گزارش اسکای نیوز، در حالی که مخالفت آمریکا با برخی تعاملات اقتصادی خارجی با ایران همچنان ادامه دارد، بزرگترین بانک های انگلیس قرار است با تشکیل کارگروهی در سطح بالا تبعات لغو تحریم های ایران را بررسی کنند.

اتحادیه بانکداران انگلیسی با تشکیل کارگروهی به منظور بررسی تبعات لغو تحریم های ایران موافقت کرده است.

به گفته منابع آگاه، تصمیم این اتحادیه مبنی بر تشکیل کارگروه بررسی لغو تحریم های ایران در جریان نشست هیئت مدیره اتحادیه بانکداران انگلیسی در هفته گذشته اتخاذ شد.

این کارگروه در شرایطی تشکیل می شود که در آستانه سفر یک هیئت تجاری به ایران به ریاست ساجد جاوید، وزیر کسب و کار انگلیس در ماه آینده میلادی، بانک های این کشور از سوی دولت انگلیس برای گسترش روابط با تهران تحت فشار قرار گرفته اند.

اما منابع آگاه گفتند، بسیاری از اعضای اتحادیه بانکداران انگلیسی که شامل بانک های مستقر در انگلیس و بانک های خارجی فعال در انگلیس می شوند، نسبت به برقراری روابط نزدیک تر با ایران ابراز نارضایتی کرده اند.

جس استیلی، مدیر بانک بارکلییز در پاسخ به نامه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در اوایل سال جاری در این خصوص گفته که «واگرایی قابل توجهی در رویکرد و قصد اتحادیه اروپا و آمریکا دیده می شود به نحوی که اتحادیه اروپا رویکرد مثبتی در قبال ایران در پیش گرفته اما تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست و این تحریم ها همکاری مستقیم یا غیرمستقیم اشخاص و نهادهای آمریکایی با کسب و کارهای مرتبط با ایران را ممنوع می سازد.»

بر اساس این گزارش، نخست وزیر انگلیس بانک بارکلیز را متهم کرده که با خودداری از تسهیل پرداخت ها به مشتریانی از نهادهای ایرانی «بر خلاف خط مشی دولت انگلیس» عمل می کند.

نگرانی برخی از بانکداران انگلیسی به دلیل حضور بانک های آمریکایی و مدیران آمریکایی ای است که برای شرکت های انگلیسی و دیگر شرکت های بین المللی کار می کنند و ممکن است بابت همکاری با ایران هدف تحریم های آمریکا قرار بگیرند.

منبع: اقتصاد نیوز