بهره مرکب و سود دوران مشارکت ضعف سیستم بانکی است

تاریخ انتشار : 1395/02/29

مشروح خبر

به گزارش ایرنا ، سید کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در حاشیه گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درمورد تاثیر نرخ سود بانکی بر کاهش و افزایش قیمت مسکن گفت : ما در نظام بانکی یک نرخ سود تسهیلات و یک سپرده گذاری داریم ،اگر بناست نظام بانکی هر یک را کاهش دهد باید طرف مقابل هم کاهش پیدا کند اگر اینکار عملی نشود ترازو بهم می خورد .
وی تصریح کرد : آنچه که در هزینه نرخ سود بانکی اثرگذار است کاهش نرخ سود بانکی نیست تبعیض هایی است که در سیستم بانکی داریم است ، قراردادهای دوران مشارکت یکطرفه است ، سرمایه گذار زمانی که گرم کار است و تسهیلات می گیرد نمی داند چه چیزی را امضا می کند .
دلخوش بهره مرکب را یکی از اشکال های سیستم بانکی دانست و گفت : این موضوع در شرع خلاف است اما از مراجعان اخذ می شود ، به عنوان نمونه و در قالب تولید کننده برای سرمایه گذاری وام بانکی دریافت می کنید که باید 10 سال ان را بازپرداخت کنید ، 9 سال را می دهید اما از سال نهم به بعد تاخیر دیرکرد دارید که این تاخیر از روز اول اخذ می شود ، سود دوران مشارکت یکی از ضعف های سیستم بانکی است .
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : به نظر می رسد آنچه که ما امروز داریم بانکداری اسلامی نیست ،علمای ما بارها بر داشتن بانکداری اسلامی تاکید کرده اند ، قانون عملیات بانکی بدون ربا داریم اما ربا به صورت عملی اخذ می شود ، سیستم بانکدرای ما نادرست است .
وی با تاکید بر اینکه مجلس باید سیستم بانکی را اصلاح کند افزود : باید سرمایه گذاران واقعی شناسایی شوند و وام آنها در سریع ترین زمان ممکن پرداخت شود تا به درد سرمایه گذار بخورد .
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : آنچه که امروز درد سرمایه گذار، تولید کننده ، انبوه ساز و مردم است این نیست که چرا سود به این میزان است ،سود اگر درجا پرداخت شود تولید کننده ضرر نمی کند و برای آن برنامه ریزی می کند.
این اقتصاد دان با بیان اینکه امروز کاهش نرخ سود بحث ما نیست به ایرنا گفت : کاهش نرخ سود دو جنبه دارد، اگر سود سپرده گذاری کاهش پیدا می کند باید سود تسهیلات هم کاهش یابد و بر عکس .
دلخوش افزود: یکی از راهکارها این است وامی که داده می شود پشت و جلو صحنه آن یکی باشد و نرخ سود ، کارمزد و جرایم طوری محاسبه شود که سرمایه گذار را به دلیل نوسانات بازاربا مشکل روبرو نکند ، بانک مرکزی هم نباید بخش نامه های دوپهلو بنویسد اما متاسفانه بخشنامه بانک مرکزی دو پهلو است .
وی تاکید کرد : باید به سرمایه گذار درست وام دهیم و اگر نمی دهیم ان را سرگردان نکنیم. بخش زیادی از سرمایه گذاری ها در کشور فلج است ، ساختار سیستم بانکی درست کار نمی کند .
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش سه شنبه شب با حضور، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی ، دبیر کل اتاق تعاون ایران، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک ، رییس سازمان نظام کاردانی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و 124 شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش فعالیت چهار روزه خود را آغاز کرد .
این نمایشگاه تا 31 اردیبهشت ماه از ساعت 18 تا 22 پذیرای بازدید کنندگان است .