افزايش ۱۰ برابري انتشار اوراق گام

تاریخ انتشار : 1401/09/12

در يک سال و نيم منتهي به خردادماه ۱۴۰۱، ۱۸ فقره اوراق گام منتشر شده بود، اما در حال حاضر اين تعداد به ۱۸۰ فقره افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، حميد آذرمند، مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي در نشست پائيزي پژوهشکده پولي و بانکي که با عنوان تامين مالي زنجيره‌اي؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در تاريخ ۷ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: روند تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي با اوراق گام در ماه‌هاي اخير شتاب گرفته است و تاکنون بالغ بر ۴۵ هزار ميليارد تومان اوراق گام توسط پانزده بانک منتشر شده است؛ و اين در حالي است که ۴۰ هزار ميليارد تومان از اين مقدار مربوط به ماه‌هاي اخير و ۱۳ هزار ميليارد تومان از آن مربوط به يک ماه گذشته است.

 

مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي در ادامه اظهار کرد: در ابتداي انتشار اوراق گام خدمات اين اوراق تنها توسط دو يا سه بانک عامل ارائه مي‌شد، اما با افزايش استقبال بنگاه‌هاي اقتصادي از اوراق گام در حال حاضر ۱۵ بانک عامل اين اوراق را منتشر مي‌کنند.

 

وي افزود: در رابطه با تنوع فعاليت‌هاي استفاده‌کننده از اوراق گام نيز در ابتداي انتشار اين اوراق تنها اين اوراق در چند رشته محدود قابليت استفاده داشتند در حاليکه در حال حاضر در حدود ۱۵ رشته اين اوراق قابل استفاده هستند که شامل فعاليت‌هاي توليدي نظير دارو، صنايع غذايي و کشاورزي، صنعت خودرو و قطعات، فلزات اساسي، مصنوعات فلزي، صنايع شيميايي، صنايع الکتريکي و الکترونيکي، لوازم خانگي، بازرگاني، مصالح ساختماني و تاسيسات و انرژي مي‌شود.

 

آذرمند در ادامه با تاکيد بر افزايش انتشار فقرات اوراق گام اظهار کرد: در يک سال و نيم منتهي به خردادماه ۱۴۰۱ تنها ۱۸ فقره اوراق گام منتشر شده بود در حاليکه در حال حاضر ۱۸۰ فقره از اين اوراق منتشر شده است و طبق اين آمار انتشار اين اوراق با افزايش ۱۰ برابري مواجه بوده است.

نويسنده: علي بردبار