ابزار‌هاي جديد بانک مرکزي سوداگري را کنترل مي‌کند

تاریخ انتشار : 1401/09/13

عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار گفت: ابزار‌هاي مالي بانک مرکزي، سوداگري غيرقانوني را کنترل مي‌کند.

غلامرضا مرحبا، عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار و نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي درباره ابزار‌هاي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز به خبرنگار ايبنا، گفت: ابزار‌هاي بانک مرکزي سبب مي‌شود هم سوداگري غيرقانوني تحت کنترل در آيد و هم به سرمايه گذاران امنيت خاطر بخشده شود.


وي در ادامه اضافه کرد: احساس امنيت سبب مي‌شود تا سپرده‌ها وارد سيستم بانکي شود و در يک نظام مولد به چرخش در آيد. ضمن اينکه به هر حال سوداگري زيرزميني و غيرقانوني در رابطه با سکه و ارز که هراز چندگاهي در اقتصاد کشوربه منشاء اثرات منفي و مخرب اقتصادي تبديل مي‌شود، مورد کنترل قرار مي‌گيرد.


عضو ناظر مجلس بر شوراي پول و اعتبار در اين خصوص يادآور شد: اقدامات صورت گرفته (ابزار‌هاي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز) به طور کلي مثبت ارزيابي مي‌شود، اما به دليل جديد بودن اين حرکات تمام زوايا در نظر گرفته نشده و ناکافي است.


نماينده مردم آستارا در اين رابطه اظهار داشت: مهمترين مشکل آن است که مردم هنوز آشنايي لازم با اين ابزار‌ها را ندارند و متاسفانه تبليغ مناسبي هم انجام نگرفته و اطلاع رساني کافي از سوي رسانه‌ها نشده است. چنين کار‌هايي نياز به آموزش دارد، زيرا چنانچه اين ابزار‌ها تحت تاثير آموزش به اندازه کافي جاي خود را در سبد سرمايه گذاري خانواده‌هاي ايراني و گروهي که سرمايه‌اي در اختيار دارند، پيدا کند اثر مثبت و خوبي برجاي خواهد گذاشت.


اين عضو کميسيون اقتصادي تصريح کرد: روشن است بدون آموزش، قرار گرفتن ابزار‌ها در مکان مناسب خود، استفاده درست از آن  بسيار زمانبر خواهد بود و اين به صرفه نيست. البته تا همين قسمت کارهم (معرفي ابزار‌هاي بانک مرکزي) اقدام مثبتي به حساب مي‌آيد.


مرحبا درباره افزايش سقف تسهيلات و حواله جات ارزي به تجارتصريح کرد: چندين برابر مقدار اعلام شده در نيما، عرضه ارز انجام مي‌شود، بنابراين کمبودي در اين زمينه وجود ندارد. دليل مشاهده تغييرات سوال برانگيز در قيمت ارز کمبود آن نيست و بايد در جاي ديگري آن را جستجو کرد.