نظر سیف درباره کاهش سود بانکی و دارایی 2 میلیارد دلاری

تاریخ انتشار : 1395/03/04

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی اخیرا رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرده بود که احتمالا تا دو هفته آینده درباره‌ کاهش مجدد نرخ سود بانکی، بانک‌ها تشکیل جلسه داده و با یکدیگر توافق می‌کنند که ولی‌الله سیف امروز در حاشیه همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در پاسخ به ایسنا اعلام کرد که زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: هدف بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی تا رسیدن به رقمی متناسب با نرخ تورم است و با توجه به این‌که تورم در مسیر کاهشی قرار داشته و تا تک‌رقمی شدن نیز پیش خواهد رفت، روند کاهش سود بانکی ادامه دارد.

سیف این را هم گفت که ما نرخ مشخصی را برای سود بانکی تعیین و اعلام نمی‌کنیم تا زمانی که با نرخ تورم متناسب شود.

وی همچنین از افزایش نظارت بیشتر بر بانک‌ها در اجرای سودهای مصوب سخن گفت و افزود: با تحولات اخیر در حوزه نظارت بانک مرکزی، حلقه نظارتی تنگ‌تر و جدی‌تر خواهد شد به‌طوری که اخیر پرونده پنج بانک در هیات انتظامی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته و درباره‌ آنها رای نیز صادر شده است.

سیف همچنین در بیست‌وششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با تاکید بر اهمیت تک‌رقمی شدن آن اظهار کرد: گرچه تحقق این موضوع بعد ٢٥ سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دستاورد بزرگی است، ولی حفظ تورم تک‌رقمی و پایداری از در سطح بالاتری قرار خواهد داشت و بسیار برای بانک مرکزی مهم خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که روند کاهشی نرخ تورم ادامه خواهد یافت و در تابستان تک رقمی می‌شود.