افزایش شمار اعضای بانک زیرساخت آسیا به 100 عضو

تاریخ انتشار : 1395/03/12

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، «جین لیچون» این مطلب را در پایان اجلاس شبکه خبری آسیا در پایتخت چین که از دیروز فعال بود، عنوان کرد.
مقام چینی گفت که موقعیت و اعتبار بانک که زمان زیادی از تاسیس آن نمی گذرد در میان کشورهای جهان در حال افزایش است و شمار دیگری خواستار عضویت در این بانک هستند.
وی تصریح کرد که اولین طرح هایی را که قرار است با تخصیص اعتبارات این بانک که سرمایه آن 100 میلیارد دلار است، اجرایی شود در ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد.
رئیس AIIB گفت که بر خلاف برخی شایعات چین هیچ نیت پنهانی از تاسیس این بانک ندارد و به دنبال اهداف خاص برای تامین منافع خود نیست.
وی گفت که در ماه جاری و ماه آینده میلادی نخستین طرح ها برای اجرا مشخص خواهد شد و شمار اعضا به 100 عضو در سال جاری میلادی خواهد رسید.
«جین لیچون» خاطرنشان کرد که آمریکا و ژاپن به عضویت بانک درنیامده اند، اما بانک با آنها همکاری می کند و بزودی یک مقام ژاپنی سمتی را در این بانک در اختیار خواهد گرفت.
ژاپن و آمریکا به دلیل تسلط بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی به نوعی رقیب این بانک به اصطلاح چینی محسوب می شوند.
این بانک همچنین قصد دارد طرح هایی را در ارتباط با جاده ابریشم اجرا کند و بر اساس گزارش رسانه های چینی از جمله چاینا دیلی، کشورهای زیادی برای عضویت در این بانک ابراز علاقه کرده اند.
اولین نشست رئیسان و نمایندگان بانک های مرکزی 57 عضو موسس بانک از جمله جمهوری اسلامی ایران روزهای 25 و 26 ژوئن (5 و 6 تیرماه) در پایتخت چین برگزار می شود.
جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو بانک توسعه زیرساخت آسیا پذیرفته شد.
بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس و... از دیگر اعضای این بانک محسوب محسوب می شوند.