سفیر ایران و رئیس بانک مرکزی ترکیه روابط پولی دو طرف را بررسی کردند

تاریخ انتشار : 1395/03/12

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، در این دیدار طرفین در مورد اهمیت ایجاد تسهیلات لازم برای اجرای تفاهمات انجام یافته در بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور و ضرورت اجرایی شدن کلیه مفاد مورد توافق تاکید کردند.
اعزام کار آموزان شبکه بانکی ایران به ترکیه، تشکیل کمیته مشترک بانکی، تاسیس و توسعه فعالیت مشترک بانکی در دو کشور، گفت وگو در خصوص تعیین زمان مناسب برای انجام سفر هیات اتحادیه بانک داران ترکیه به تهران و سفر هیات نمایندگان بانک های ایران به ترکیه و ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود بانکی از جمله مهمترین مباحث مطرح در این دیدار بود .
قابل ذکر است حسین یعقوبی مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه گذشته در حاشیه نشست های بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در آنکارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از شروع فصل نوینی از همکاریهای بانکی بین دو کشور خبر داده بود.
یکی از توافقات تشکیل کمیته مشترک بانکی با حضور اتحادیه های بانکداران دو کشور بود.
توافق دیگر این بود که بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت که شرایط کار و روابط خود با بانک مرکزی ایران به شرایط قبل از تحریم برگرداند. بنابراین حسابهای بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی ترکیه هم برای دریافت و پرداخت فعال شد.
ارائه خدمات آموزشی در حوزه های نظارتی و عملیات بانکی توسط بانک مرکزی ترکیه به شبکه بانکی ایران،از دیگر توافقات بود.
یعقوبی در مورد فعالیت بانک ملت در ترکیه گفت: بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سه شعبه بانک ملت ایران را به سیستم اتاق تسویه ترکیه متصل کردند. بنابراین بانک ملت خواهد توانست از این پس تمام تراکنش های خود را انجام بدهند.
مورد نهایی توافق این بود که بانک توسعه صادرات ایران، بانک اگزیم ترکیه در خصوص مشارکت اگزیم بانک در طرحهای و پروژه های ایرانی به صورت میان مدت تا هفت سال مشارکت داشته باشد. بانک زراعت ترکیه هم رسما با ارسال نامه ای برای گشایش حساب به نام بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است.