پرداخت 1.4 میلیارد دلار بدهی‌ دهلی‌نو به ایران از طریق بانک‌های مرکزی هند و آلمان

تاریخ انتشار : 1395/04/29

مشروح خبر


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مدیر عامل پالایشگاه و مجتمع دولتی پتروشیمی «منگلور» هند اعلام کرد که این پالایشگاه از مبلغ 2.56 میلیارد دلار بدهی خود به ایران از سال 2013 ، اینک 1.4 میلیارد دلار آن‌ را پرداخت کرده است.

به نوشته «هندو بیزینس لاین» به دنبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این پالایشگاه‌ 45 درصد بدهی بابت خرید نفت خام از ایران از سال 2013 را به روپیه (واحد پول هند) پرداخت کرد. با رفع این تحریم‌ها در ماه ژانویه ، 55درصد باقی مانده این بدهی نیز در انتظار نهایی شدن ساز و کار پرداخت قرار گرفت.

«ایچ .کومار» مدیر عامل این پالایشگاه و مجتمع در جمع خبرنگاران گفت: «در ابتدا هیچ شبکه بانکی برای پرداخت بدهی به ایران به خاطر تحریم‌ها آمریکا موجود نبود اما اینک از بانک مرکزی هند و آلمان برای پرداخت این مبلغ استفاده می‌کنیم.»

«ای. کی ساهو» مدیر بخش مالی پالایشگاه دولتی هند نیز اعلام کرد که 117 مورد صورت حساب در این دوره پرداخت شده‌اند که 45 درصد آن‌ها به روپیه بوده و باقی مانده در ساز و کار پرداخت پایانی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، شرکت بزرگ نفتی «اسار» هند نیز 500 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را با ایران تسویه کرد.

شرکت «اسار» هند که روزانه 400 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد در مجموع 3 میلیارد دلار به ایران بدهی داشت که بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران تا این زمان پرداخت نکرده بود.

برخی از این تحریم‌ها اوایل امسال و بعد از اینکه ایران و گروه «1+5» به توافق رسیدند، لغو شد و بر اساس این توافق پول‌های مسدود شده ایران در خارج از مرزها قابل پرداخت گشت.