سرمایه‌گذاران گردشگری خسته از بانک‌ها و شهرداری‌ها

تاریخ انتشار : 1395/05/13

مشروح خبر

به گزارش ایسنا، ابراهیم پورفرج اظهار کرد: شهرداری و بانک‌ها به جای آن‌که سرمایه‌گذاران گردشگری و سازندگان هتل‌ها را کمک کنند، آن‌ها را خسته و منصرف از ادامه‌ کار می‌کنند.

او با اشاره به شرایط خاورمیانه و فرصتی که برای گردشگری ایران بوجود آمده است، بیان کرد: نباید فرصت‌سوزی کنیم. ما به مدیریت فعال و همراهی تمام سازمان‌ها و نهادها نیاز داریم و این در حالیست که ما پیگیری مطالبات گردشگری را در هیات دولت بسیار کمرنگ می‌بینیم، معنایش این است که یا آن مطالبات پیگیری نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس جامعه تورگردانان افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه پول دارد و نه توان دارد که از ما (بخش خصوصی) حمایت کند و نه در نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا تبلیغات خارجی ما را کمک می‌کند. البته انسان‌های بسیار شریف و نجیبی در این سازمان کار می‌کنند، ولی برای این صنعتِ پول‌ساز و اشتغالزا کاری انجام نمی‌شود، برای همین ما مجبوریم به سازمان‌های دیگر مثل توسعه تجارت متوسل شویم.

«پورفرج» همچنین با تقاضا از دولتمردان برای توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت آگاه است که کارخانه‌های خودروسازی در داخل توان ساخت وسایل نقلیه مناسب گردشگران را ندارند، آقای افخمی (رییس سازمان توسعه تجارت) باید تلاش کند وزیر را نسبت به ورود خودروهای گردشگری متقاعد کند.

او که در هم‌اندیشی جامعه تورگردانان، بخش خصوصی و دولتی که با حضور جمعی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی، هتلداران، راهنمایان تور و سرمایه‌گذاران، مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه برگزار شد، سخن می‌گفت، افزود: شمار گردشگران ورودی در سال ۲۰۱۷ به نسبت سال ۲۰۱۶ درحال افزایش است، اما مشکلاتی وجود دارد که ما را بسیار نگران کرده است. از جمله تقارن فصل ورود گردشگران با زمان برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در شهرهای گردشگرپذیری مثل اصفهان.

وی اضافه کرد: مهر و آبان فصل ورود گردشگر خارجی به ایران است، درحالیکه دقیقا همزمان با این تاریخ، تمام هتل‌های اصفهان پُر هستند. سال‌هاست با این مشکل دست به گریبان هستیم، چه کسی باید این مساله را حل کند!؟ مگر استاندار اصفهان نمی‌خواهد برای مردم‌اش اشتغالزایی کند، دست‌کم می‌تواند توزیع زمانی داشته باشد که در عین ورود بدون مشکل گردشگر به این استان، هتل‌های این شهر در ماه‌های بدون مسافر، میزبان همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و مهمانان آن‌ها باشند.

این تورگردان بیان کرد: با چنین وضعی وقتی ما نمی‌توانیم برای چند ماه آینده تصمیم بگیریم، چگونه می‌توانیم برای سال آینده با اطمینان برنامه‌ریزی کنیم؟

پورفرج ادامه داد: گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند کشور را از درآمدِ تک‌محصولی نفت نجات دهد، بنابراین اگر قرار است میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود، نباید در اجرای این طرح تاخیری ایجاد شود و باید در دستور مجلس قرار بگیرد، این خواسته بخش خصوصی است.

وی سپس با اشاره به همراهی‌های وزارت امور خارجه در بخش گردشگری دارند، گفت: بعد از ۳۷ سال مشکل ویزای ایران حل شد. به این می‌گویند کار کردن. هر شخصی در بخش خود می‌تواند مشکل را حل کند فقط باید اراده کرد.

رییس جامعه تورگردانان ایران سپس با اشاره به محدودیت‌ها و موانعی که برای تردد وسایل نقلیه گردشگران ایجاد می‌شود، افزود: در ترددهای بین‌شهری گاهی وسایل نقلیه مورد استفاده‌ی گردشگران را ۲۴ ساعت متوقف می‌کنند، برخورد برخی ماموران نیروی انتظامی و پلیس راه احساس خطری را در گردشگران ایجاد می‌کند که به خاطر رفع آن ما حاضریم هزینه‌ی آموزش این نیروها را بدهیم. ما از پلیس می‌خواهیم دست‌کم نیروهای خود را در این بخش آموزش دهد.