تذکر و سوال از وزیر اقتصاد برای تخلف بانک ها درگرفتن سود بیش از 18 درصد

تاریخ انتشار : 1395/06/09

مشروح خبر


تذکر و سوال از وزیر اقتصاد برای تخلف بانک ها درگرفتن سود بیش از 18 درصد
گروه سیاسی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه گزارشهایی از مردم دریافت کرده که پس از دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود تسهیلات تا 18 درصد، برخی بانک ها برای جبران سود تسهیلات، کارمزدهای غیر قانونی از مردم می گیرند، گفت: مردم چه در مراجعات حضوری، چه در ملاقات های عمومی، همچنین از طریق پیامک های ارسالی و گفتگوهای تلفنی تاکید دارند که بانک ها با ترفندهای مختلف در حال فرار از اجرای دستعورالعمل های بانک مرکزی هستند.
وی با بیان اینکه نگه داشتن بخشی از سرمایه و پول مردم در حساب شان از سوی بانک ها را یک ترفند دیگر دانست و افزود: بانک ها بعد از پرداخت تسهیلات مقداری از پول وام گیرنده را نگه می دارند که این هم تخلف است و متاسفانه 2 بانک دولتی هم که نامشان در پیش ما محفوظ است، مرتکب این تخلف شدند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عدم اجرای دستورالعمل بانک مرکزی و گرفتن سود بیشتر از 18 درصد را تخلف آشکار دانست، گفت: طبیعتا رئیس بانک مرکزی موظف است بر نحوه درست اجرای دستور العمل ها نظارت کند و اگر تخطی صورت گرفته، با متخلفان برخورد کند.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه بانک ها با بکار گیری این ترفندها سودهای خود را به بالای 22 درصد رسانده که عملا به معنای دور زدن دستورالعمل بانک مرکزی است، افزود: بانک ها موظف هستند تا سیاست کلی نظام و دولت را اجرا کنند و قانون باید توسط همه رعایت شود و اگر برخی بانک ها رعایت نکنند، تبعیض بوجود می آید.
وی گفت: آن بانکی که این قانون را رعایت کند، سرمایه کمی نصیبش می شود و آن بانکی رعایت نکند، سرمایه بیشتر می برد. ولی باید با اجرای قانون سیاست های تشویقی را برای رعایت کنندگان قانون و سیاست تنبیه را برای متخلفان از قانون اجرایی کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: مجلس به این قضیه ورود می کند و از وزیر اقتصاد می خواهد تا جلوی این بی قانونی ها و تخلف از قانون گرفته شود.
بانک مرکزی اخیرا در دستوالعملی به بانک ها اعلام کرد تا نرخ سود تسهیلات آنها 18 درصد باشد اما بانک ها با نگه داشتن درصدی از پول مردم و گرفتن کارمزدها، عملا بیش از 22 درصد سود دریافت می کنند.