بانک‌ها به سیستم تسویه یورو متصل شدند

تاریخ انتشار : 1395/10/12

مشروح خبر


به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،حسن یعقوبی افزود: شبکه بانکی کشور تاکنون فعالیت‌های مناسبی در حوزه بانک‌های داخلی و همچنین شعب بانک‌های مستقر در خارج از کشور در خصوص انطباق با مقررات بین‌المللی آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: شبکه بانکی با ارائه عملکرد مثبت در حوزه استانداردسازی و تطابق کامل با استانداردهای بین‌المللی، مستندات لازم در خصوص رعایت کامل مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ارائه کرده است.
یعقوبی افزود: همچنین با احراز هویت از مشتریان، فرآیندهای لازم برای اتصال به سیستم‌های بین‌المللی تسویه وجوه در کشور عملیاتی شده است.
وی اذعان داشت: شعب خارجی بانک‌های ایرانی در کشورهای خارجی به‌خصوص در اروپا در حال حاضر به سیستم تارگت دو که سیستم بین‌المللی تسویه یورو در اروپا است متصل شده‌اند.
یعقوبی ادامه داد: این اقدام گام مثبت و بزرگی در جهت هموارسازی مسیر مبادلات تجاری به نفع واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بوده که افزایش سرعت، امنیت و کاهش هزینه‌ها از نتایج مثبت این اقدام بوده است.
وی با اشاره به این‌که هنوز در حوزه تسویه پوند انگلیس با چالش‌هایی مواجه هستیم، گفت: باوجود اقدامات مثبت و مذاکراتی که با بانک مرکزی و مقامات نظارتی انگلیس انجام‌شده هنوز امکان استفاده از تسویه با پوند در بانک‌های ایرانی در انگلیس فراهم نیست.
یعقوبی یادآور شد: شعب ایرانی مستقر در انگلیس در حال حاضر از سیستم تارگت دو اروپا در تسویه مبادلات استفاده می‌کنند و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده در انگلیس نیز بتوانیم در آینده از سیستم تسویه با پوند استفاده کنیم.
وی در خصوص بهره‌مندی از کارت‌های اعتباری بین‌المللی در پرداخت‌های خرد گفت: بانک مرکزی ارتباط مناسبی را با شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده سرویس‌های کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند ویزا و برقرار کرده است.
وی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته تجار، شهروندان به‌ویژه دانشجویان ایرانی بتوانند از امکان پرداخت‌های خرد باکارت های اعتباری بین‌المللی برخوردار و به‌طورقطع ریسک‌های مربوط به آن در تسویه پرداخت‌های خرد پوشش داده‌ شود.