سهم 2.5 درصدی آذربایجان غربی از تسهیلات پرداختی بانک ها برای رونق صنعت در کشور

تاریخ انتشار : 1395/10/18

مشروح خبر


جعفرصادق اسکندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع پرداختی‌های بانک های کشور در حوزه رونق تولید اعم از تسهیلات مصوب کارگروه رفع موانع تولید و پرداختی مستقیم بانک‌ها حدود 145 هزار میلیارد ریال است که از این میزان سه هزار و 700 میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: هدف‌گذاری ملی رونق تولید، احیای هفت هزار و 500 واحد تولیدی با اعطای تسهیلاتی به میزان 160 هزار میلیارد ریال بوده که این هدف‌گذاری در استان، احیای 424 واحد با تسهیلات پنج هزار و 650 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون 265 واحد تولیدی در استان با اعطای 2 هزار و 716 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک های عامل به مدار تولید بازگشته است که باید در این خصوص از همراهی اعضای کارگروه رفع موانع تولید قدردانی کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: تاکنون اقدامات اداره کل تامین اجتماعی در زمینه حل مشکل واحدهای مصوب شامل بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی‌ها 335 فقره و اقدامات اداره کل امور مالیاتی نیز در زمینه حل مشکل واحدهای مصوب شامل صدور مفاصا حساب و تقسیط بدهی‌ها 86 فقره بوده است.
اسکندری گفت:در کل کشور 59 هزار واحد تولیدی در سایت بهین‌یاب ثبت نام کرده‌است که این رقم در آذربایجان غربی یک هزار و 660 واحد است.
به گزارش ایرنا، با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید موضوع خروج واحدهای تولیدی از رکود مورد توجه دولت یازدهم قرار گرفت که در این راستا پس از تصویب قانون تسهیل و رفع موانع تولید در فاز نخست قرار شد هفت هزار و 500 واحد تولیدی که بیشتر از واحدهای کوچک و متوسط بودند، به مدار تولید بازگردند.
در آذربایجان غربی نیز در فاز نخست 424 واحد و در فاز دوم نیز قرار است 500 واحد دیگر با اعطای تسهیلات به مدار تولید بازگردند.
وی با اشاره به ظرفیت مرزی بودن آذربایجان غربی، استفاده از این ظرفیت را نیازمند برنامه ریزی های مستمر دانست و افزود: در این راستا، در حال حاضر 474 هزار و 385 نفر در استان دارای کارت الکترونیکی مرزنشینی هستند.
وی افزود: در حال حاضر 66 هزار و پنج نفر در قالب جمعیت عادی و 408 هزار و 380 نفر تحت عنوان مناطق محروم در سامانه مربوط به صدور کارت الکترونیکی مرزنشینی ثبت نام کرده اند که کارت الکترونیکی برای آنها صادر شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 28 شرکت تعاونی برای مرزنشینان خدمات ارائه می کنند که این شرکت های تعاونی 60 هزار و 227 خانوار را تحت پوشش خود قرار داده اند.
وی با بیان اینکه میزان سهمیه ارزی که تا امسال به صورت علی‌الحساب در استان برای آنان پرداخت شده 27 میلیون دلار بوده است، گفت: این در حالی است که تاکنون 20 میلیون دلار آن مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی 960 کیلومتر مرز دارد و 9 شهرستان از 17 شهرستان این استان مرزی هستند.