محافظه‌کاری در رفع موانع بانکی ایران با دنیا

تاریخ انتشار : 1395/11/06

مشروح خبر


به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،محمدجواد ظریف در بیست‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: اتفاقی که با برجام در کشور رخ داد، رفع موانعی بود که طی چندین سال ایجاد شده بود. این موانع که در مسیر تجارت و توسعه ایران در طول سال‌های دهه 80 شمسی ایجاد شد، به یک‌باره اتفاق نیفتاده است.
وی با ذکر مثالی توضیح داد: زمانی که اتحادیه اروپا می‌خواست تحریم نفتی ایران را اعمال کند، 6 ماه به خودش فرصت داد که مسیرهای دیگری برای تولید و خرید نفت پیدا کند.
وزیر امور خارجه افزود: باید توجه کرد که شروع تحریم‌های نفتی ایران همراه با افزایش قیمت نفت نبوده و با کاهش روبه‌رو شده است. در گزارشی که در یکسالگی برجام به مجلس ارائه دادیم، مطرح شده که قیمت نفت با شروع تحریم نفتی کاهش پیدا کرد.
ظریف تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا زمانی که تحریم‌های نفتی را اعمال می کرد، اعلام کرد که کشورها هر 6 ماه 20 درصد خرید نفت را کم کنند. وزارت انرژی آمریکا نیز موظف شد تا گزارشی را به مجلس سنا این کشور ارائه کند که بر مبنای آن با تحریم‌ها قیمت نفت افزایش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: در سال 1389، 1390 حدود 670 کارگزاری بانکی داشتیم که با روند کاهشی، به حدود 50 کارگزاری رسیده است. در واقع توانستیم با برجام این روند را متوقف کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: اتفاقاتی که در طول سال‌های گذشته رخ داده، به صورت تدریجی بوده است. در طول این مدت دنیا به حرکت خود ادامه داده است؛ به خصوص در زمان بحران مالی 2008 در دنیا تحولاتی در حوزه بانکی اتفاق افتاد.
ظریف افزود: در واقع ما به نحوی بیرون از این بازی بودیم و چون در تحریم‌ها قرار داشتیم، نگران آثار بازار جهانی روی اقتصاد کشور نبودیم، اما پس از برداشته شدن تحریم‌ها به یک‌باره با این مشکلات روبه‌رو شدیم.
وی تصریح کرد: تحریم‌های U-TURN به سال 80 تا 90 میلادی و قانون داماتو به سال 1996 برمی‌گردد. تمام این موارد تاثیر خود را به سیستم روابط بین‌المللی گذاشت.
وزیر امور خارجه عنوان کرد: تحریم‌ها به نوعی یک فضاسازی است؛ یعنی طرف نگران ارتباط خود با ایران است. موفقیت برجام در این بوده که بتواند فضای روانی جهان را آرام کند. به همین دلیل بدخواهان جمهوری اسلامی در تلاش هستند این آرامش در فضای کشور ایجاد نشود.
ظریف تاکید کرد: وظیفه ماست که واقعیت برجام تحت‌تاثیر تبلیغات قرار نگیرد که بخش خصوصی از این موقعیت استفاده کند.
وی افزود: سه حوزه حمل‌ونقل، بانک و نفت تحت تحریم‌های شدیدی بودند که حوزه حمل‌ونقل و نفت با استفاده از برجام توانستند به موفقیت‌هایی برسند. حوزه بانک محافظه‌کارتر است؛ به طوری که روند افزایش تحریم‌ها به تدریج بوده و همین‌طور روند کاهش آن نیز به تدریج خواهد بود.
وزیر امور خارجه عنوان کرد: امتیاز دادن به برجام فایده‌ای ندارد؛ چه 5 باشد، چه 100، یک واقعیت است و باید از آن استفاده کرد.
ظریف گفت: بند اسنپ‌بک در واقع نشان می‌دهد که هیچ‌کدام به یکدیگر اعتماد ندارند. در واقع این رابطه دوطرفه است و ما اجازه نخواهیم داد که تنها یک طرف از این توافق امتیاز بگیرد.
وی متذکر شد: باید توجه کرد که برجام در فضای کاملا بی‌اعتمادی به نتیجه رسید، یعنی دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در بخش روادید بسیار تلاش کردیم که اخذ روادید برای دو طرف تسهیل شود،ولی متاسفانه وقت‌فروشی در سفارت‌های خارجه از سوی هموطنان ما نیز صورت می‌گیرد و ما به شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم.