بانک توسعه آسیا خواستار حضور تاجیکستان در بازار انرژی منطقه شد

تاریخ انتشار : 1395/12/07

مشروح خبر


به گزارش روز شنبه رسانه های محلی «تتیانه اوستیفییوه»، نماینده بانک توسعه آسیا در تاجیکستان در نشست بررسی وضع اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی در سال 2016 و به دنیال کمبود نیروی برق در ازبکستان و قرقیزستان این موضوع را بیان و خواستار مذاکرات این کشورها ارائه شده است.
بانک توسعه آسیا می‌گوید که در حال حاضر ازسرگیری فعالیت های بازار انرژی آسیای مرکزی به دلیل کمبود نیروی برق در ازبکستان و قرقیزستان، ضروری است.
ازسرگیری فعالیت بازار انرژی یا «حلقه نیروی برق» آسیای مرکزی از سال 2014 مطرح است و برخی از کشورها نظیر قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان قصد داشتند « حلقه انرژی منطقه را بدون ازبکستان برقرار سازند.
ازبکستان در سال 2009 به دلیل سود‌آور نبودن از این بازار بیرون رفت و گفت که تاجیکستان مشکل کمبود نیروی برق در کشورش را به تنهایی حل کند. بانک توسعه آسیا با درنظرداشت ظرفیت بیشتر تولید نیروی برق، به تاجیکستان پیشنهاد داده است، که برای احداث خطوط جدید منطقه ای و تبادل نیروی برق با ترکمنستان از قلمرو افغانستان، توجه بیشتر کند.
تاجیکستان اکنونامکان صادرات نیروی برق به ویژه در فصل تابستان را دارد و صرفا به افغانستان و قرقیزستان برق صادر می‌کند.
در عین حال کارشناشان و دست اندرکاران برق تاجیک اعتقاد دارند تاجیکستان، به هیچ شرطی نباید وارد هیچ حلقه انرژی منطقه شود و باید بر اساس منافعش تصمیم بگیرد.
تاجیکستان در سال جاری در آستانه آغاز احداث طرح نیروی برق کاسا - 1000برای انتقال نیروی برق اضافی از قرقزیستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان قرار دارد.
تا سال 2009 و در سالهای شوروی در فصل تابستان نیروی برق اضافی تاجیکستان به کشورهای منطقه، از جمله به ازبکستان صادر می‌شد و در فصل سرما تاجیکستان مقدار ضروری برق تولید نیروگاههای حرارتی خود را کشورهای منطقه دریافت می‌کرد.
در صورت از سرگیری فعالیت «حلقه انرژی» آسیای مرکزی مشکل کمبود نیروی برق میلیونها نفر از مردم تاجیکستان در فصل سرما حل خواهد شد. هرچند، مقامات اعلام کرده‌اند، که در سال 2018 با فعال شدن دو چرخه نیروگاه راغون مشکل کمبود نیروی برق در تاجیکستان کاملا رفع می شود.