نوبخت: بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها تقلیل یافت

تاریخ انتشار : 1396/01/15

مشروح خبر

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال ۹۶ با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش مقدماتی خزانه از عملکرد بودجه‌ای دولت در سال ۹۵ گفت: طبق آمار خزانه، ما در سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که بر اساس گزارش مقدماتی، ۲۸۲ هزار میلیارد تومان محقق شده یعنی ۹۶ درصد از منابع بودجه تحقق پیدا کرده و وارد خزانه شده است.
وی افزود: ۲۹۴ هزار میلیارد تومان که باید در سال ۹۵ تأمین می‌شد، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از محل درآمدها؛ یعنی درآمدهای نفتی، مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها تأمین شد. همچنین ۷۴ هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای کسب تأمین مالی کرده‌ایم که حدود ۹۴ درصد نیز درآمدهای واگذاری‌های سرمایه‌ای تحقق یافته است. همچنین در بخش واگذاری‌ دارایی‌های مالی، پیش‌بینی بودجه ۵۸ هزار میلیارد تومان بود که ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل، کسب منابع مالی شده یعنی ۱۰۴ درصد تحقق یافته است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به همان اندازه ۲۸۲ هزار میلیارد تومانی که منابع مالی بودجه محقق شده است، مصرف کرده‌ایم، گفت: یعنی سال ۹۵ بدون کسری به پایان رسید و همان ۹۶ درصدی که منابع تحقق یافته بود، به همان میزان خرج کردیم.
وی در ادامه گفت: تا پایان دولت ۱۷۰ طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد.
بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها تقلیل یافت
وی در بخش دیگر نشست خبری خود تصریح کرد: در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم و همزمان ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزدیک بانک های داخلی اضافه کردیم.
وی همچنین با اشاره به شعار سال و برنامه دولت برای تحقق اشتغال و تولید گفت: برای تحقق شعار سال ۹۶ یک بسته رونق تولید و اشتغال طراحی کرده ایم و در این بسته وظیفه همه دستگاه های اجرایی شمرده شده است، بنابراین تا پایان سال وظیفه همه دستگاه ها مشخص است و هیچ دستگاهی نمی تواند فرافکنی کند و از وظایفش طفره رود.
نوبخت در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات دولت در سال ۹۶ گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاد تومان از اعتبارات بودجه ۹۶ را برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری هایی که در حقوق وجود دارد صرف خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این موضوع از ۹۶.۱.۱ قابل اجرا خواهد بود اما باید سازمان برنامه و بودجه آیین نامه اجرایی آن را تهیه و به تصویب دولت برساند.
نوبخت با اشاره به دیگر برنامه های دولت برای سال ۹۶ گفت: پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا روز معلم پرداخت خواهد شد که این مطالبات بیش از دو هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: همچنین افزایش مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از دیگر برنامه های دولت در سال جاری است که حقوق این خانوارها چیزی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.