افزایش نظارت بانک‌مرکزی بر موسسات‌مالی

تاریخ انتشار : 1396/01/23

مشروح خبر


به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، هادی حق‌شناس با بیان اینکه متولی نظام پولی در کشور بانک مرکزی است، به ایلنا اظهار داشت: بازار پول دارای شاخصه‌هایی است که بیانگر سلامت آن بازار است و کارآمدی آن به موارد گوناگونی وابسته است.
این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات طی چهار سال گذشته این بود که نرخ تورم، تک رقمی شد و این امر محقق نمی‌شد مگر با ایجاد انضباط پولی که از سوی بانک مرکزی ایجاد شد.
حق‌شناس تصریح کرد: خوشبختانه طی چهار سال گذشته بانک‌ها نقش صندوق دولت را بازی‌ نکردند و بر اساس دستور دولت پولی هم چاپ نکردند. بر این اساس بانک مرکزی نیز توانست تورم را تک رقمی کند.
وی ادامه داد: این در حالی‌ است که در دولت گذشته مؤسسات مالی، خارج از نظارت بانک مرکزی و بدون مجوز فعالیت داشتند و هم اکنون نیز تعداد محدودی از آنها تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفتند. یکی از دلایل رشد نقدینگی ناشی از فعالیت همین مؤسساتی است که تحت نظارت بانک مرکزی نبودند.
حق شناس افزود: البته این مؤسسات مالی در این دولت بیش از گذشته تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفتند و برخی از این مؤسسات غیرقانونی نیز از سوی بانک مرکزی ادغام شدند. به عنوان مثال مؤسسه کاسپین که از ادغام چند مؤسسه پولی دیگر ایجاد شد و تحت نظارت بانک مرکزی درآمد. این یکی دیگر از اقدامات مهم بانک مرکزی است.
وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته سودهای موهومی را در تراز بانک‌ها گنجاندند و سهام برخی از بانک‌ها کاسته شد اما بانک مرکزی به دنبال استانداردسازی تراز مالی بانک‌ها است.
وی گفت: در سال ۹۵ رشد اقتصادی بالای ۷ درصد را شاهد بودیم، طی سه سال گذشته نیز رشد اقتصادی مطلوبی داشتیم. تورم ۳۵ درصدی سال ۹۲ به ۹ درصد در سال ۹۵ رسید. عملکرد متغیرهای پولی را باید به حساب نظارت بیشتر بانک مرکزی گذاشت البته تا رسیدن به استقلال واقعی بانک مرکزی، راه زیادی را در پیش داریم تا بتوانیم به سمت اصلاح متغیرهای پولی حرکت کنیم.