بانک کشاورزی اعلام کردکلیه غرامات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد

تاریخ انتشار : 1396/02/13

مشروح خبر

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، محمد ابراهیم حسن‌نژاد- قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی- با اعلام این خبر افزود: کشاورزی درکشور ما همواره با ریسک‌های اقلیمی و آب‌وهوایی بی‌شماری روبه‌رو است؛ رخداد سیل وخشکسالی، تگرگ، توفان و تندباد و انواع بیماری‌های دام و طیور از جمله خساراتی است که همیشه سبد غذایی خانوار را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی افزود: این درحالی است که یگانه راه موثر در جبران نظام‌مند خسارات چندین میلیاردی این بخش زیربنایی از اقتصاد کشور که رسالت مهم امنیت غذایی را برعهده دارد، مدیریت ریسک‌های مالی با بهره‌گیری از سازوکار بیمه کشاورزی است که در جهان امروز بیش از یک قرن است که توسط دولت‌های مترقی به کارگرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: روزانه حدود یک میلیارد دلار در جهان با وجود محدودیت‌های اعمال شده توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) به بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌شود که در این میان کمک‌های دولت‌ها از طریق بیمه کشاورزی مورد تاکید همیشگی بانک جهانی و سازمان‌های معتبر بین‌المللی است؛ به‌گونه‌ای که تنها در یکی از کشورها یارانه پرداختی بابت بیمه کشاورزی به حدود۱۰میلیارد دلار در سال می‌رسد.

حسن‌نژاد با تاکید بر لزوم حفظ شان و منزلت کشاورزان و تسهیل امور برای این قشر گفت: در مکانیسم بیمه کشاورزی با توجه به مشارکت کشاورزان و پرداخت حق بیمه، شان واحترام کشاورز به عنوان تولیدکننده‌ای که جامعه بر خوان رحمت او میهمان است، رعایت می شود و براساس قرارداد حقوقی تنظیمی که بیمه‌نامه نامیده می‌شود؛ درهنگام خسارت، مطالبه‌گر حقوق قانونی خویش است و بیمه‌گر می‌باید بر همین اساس به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه قانون‌گذار علاوه بر ایجاد ردیف مستقل پیش‌بینی اعتبار در بودجه‌های سالیانه، به تخصیص‌یافتگی ۱۰۰درصدی آن نیز تاکید دارد که نشان از رویکرد همه‌جانبه قوای مقننه و مجریه به سازوکار مدرن بیمه کشاورزی و منابع طبیعی دارد.

حسن‌نژاد گفت: براساس قانون اعداد بزرگ در بیمه، هرقدر تعداد کسانی که بیمه‌نامه خریداری می‌کنند بیشتر باشد امکان کاهش تعرفه‌ها و حمایت کیفی‌تر در هنگام رخداد خسارت میسرتر خواهد بود.

بیمه کشاورزی در ایران علیرغم اینکه در سطوح مناطق تولیدی و عرصه‌های کشاورزی اجرا می‌شود؛ به صورت الکترونیک و برخط، این قابلیت را دارد که با مدیریت مالی و حساب شده، وجوه دریافتی و پرداختی مربوط به میلیون‌ها پرونده را به صورت دقیق مدیریت کند.