ارتباط بانکی با اکثر کشورهای اروپایی داریم

تاریخ انتشار : 1396/04/26

مشروح خبر



به گزارش پارس نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در حاشیه نهمین اجلاس اقتصادی مشترک ایران و ویتنام با بیان اینکه زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: ویتنام عضو گروه "آ.س.آن." است بنابراین تجارت آزاد با برخی کشورها از جمله چین دارد و به این کشور متصل است و می‌تواند شرایط مناسبی برای توسعه همکاریهای ایران با این کشور نیز باشد.
وی با ابراز اینکه "در دیدار دوجانبه با مقامات ویتنام آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری مشترک کردیم"، افزود: دو شرکت ایرانی اکنون سرمایه‌گذاری خود را در حوزه‌های مشتقات نفتی و روغن‌های پایه که مورد نیاز ویتنام است در آن کشور شروع کرده‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهار اینکه "یکی از اقلام عمده صادراتی ما به ویتنام شیلات است" ادامه داد: یکی از شرکت‌های ویتنامی برای فرآوری آبزیان و صادرات آن به کشور خود در منطقه قشم ایران سرمایه‌گذاری و فعالیت خود را شروع کرده است.
ارتباط بانکی با اکثر کشورهای اروپایی داریم
نعمت‌زاده درباره وضعیت تعاملات بانکی ایران با ویتنام گفت: روابط بانکی ایران با سایر کشورها رو به بهبود است، تعدادی از بانکها روابط خود را با ایران عادی کرده‌اند و اکنون در اکثر کشورهای اروپایی حداقل با یک بانک ارتباط فعال داریم و در ژاپن، هند، کره‌جنوبی و حتی سنگاپور کارها شروع شده است.
وی افزود: با کشور ویتنام نیز به‌زودی روابط بانکی ما آغاز می‌شود و روز گذشته مقامات بانکی ویتنام دیداری با مقامات ایرانی داشتند که این دیدار امروز نیز ادامه می‌یابد و تفاهمات بانک مرکزی دو کشور برای شروع روابط بانکی راهگشا خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مسائل دیگری غیر از تحریمها پیشِ‌روی مسائل بانکی وجود دارد به‌طوری که 10 سال بود که روابط بانکی بانکهای ما قطع بود و بازسازی این روابط زمانی دارد. مقررات جدیدی در سطح بین‌المللی بین بانکها به وجود آمده که بانکهای ما در حال تطبیق خود با آن شرایط هستند.
نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به وضعیت توسعه الکترونیک در فعالیتهای صنعتی کشور گفت: وضعیت توسعه این امر در کل فعالیتهای صنعتی کم اما رو به رشد است. در لوازم خانگی و خودرو روزبه‌روز در حال افزایش سهم وسایل الکترونیکی هستیم.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بزرگی در ارتباط صنایع الکترونیکی لازم است، یادآور شد: در حالت اول باید با شرکت بین‌المللی بزرگی همکاری داشته باشیم تا بتوانیم تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنیم اما در مجموع شرکتهای الکترونیک مورد حمایت ما قرار دارند.
لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر در مجلس
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار یکی از رسانه‌ها درباره تعطیلی 8هزار واحد تولیدی طلا در کشور گفت: 8هزار واحد تولید کننده طلا در کشور نداریم زیرا بیشتر واحدهای ما صنوف هستند که با یک یا دو نفر پرسنل فعالیت می‌کنند.
وی افزود: تعطیلی آنها ربطی به شرایط زمان فعلی ندارد بلکه به‌خاطر سختگیری در زمان تحریمها است که ورود و خروج فلزات گرانبها را با مشکل همراه کرده بود اما این موانع براساس مصوبات بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی روزبه‌روز در حال برطرف شدن است و صنعت جواهرسازی رو به رشد است.
نعمت‌زاده ادامه داد: در این زمینه باید آزادسازی صورت گیرد که یکی از موانع موجود ارزش افزوده است در این باره لایحه‌ای به مجلس ارائه دادیم و ان‌شاءالله قانون شود که براساس آن میزان ارزش افزوده طلا و فلزات گرانبها از 9 درصد به 3 درصد کاهش می‌یابد.