ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه بانک‌های چینی را لغو می‌کند

تاریخ انتشار : 1396/05/18

مشروح خبر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل اخیرا تحریم های جدید و سختگیرانه‌ای را با حمایت چین علیه کره شمالی اعمال کرده است، مقام های آمریکایی تاکید کردند که دولت ترامپ ظاهرا قصد دارد بانک های چینی را از تحریم های مربوط به کره شمالی معاف کند تا به پکن زمان کافی را بدهد تا جدی بودن خود را برای اجرای تحریم های جدید علیه پیونگ یانگ نشان دهد.

پس از حمایت چین از قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی، کاخ سفید اقدامات مجازات آمیز تجاری علیه چین را متوقف می کند ولی مشخص نیست که ترامپ تا چه زمانی اتخاذ اقدامات علیه سیاست های تجاری چین را که به زعم مقام های واشنگتن ناعادلانه است، به تاخیر خواهد انداخت.

واشنگتن به طور شفاف اعلام کرده است که در شرایط کنونی که چین در حال همکاری برای مهار برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی است، تصمیمی برای اتخاذ تدابیر و اقدامات بیشتر علیه بانک های چینی ندارد.

مقام های آمریکایی و دیپلمات های سازمان ملل بر این باورند که تهدید آمریکا مبنی بر اتخاذ تحریم های یکجانبه علیه شرکت ها و بانک های چینی که دارای روابط تجاری با کره شمالی هستند، تاثیر زیادی داشته است تا پکن متقاعد شود از مخالفت با تحریم های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی دست بردارد.

مقام های آمریکایی گفته‌اند که به دقت اجرای تحریم های کره شمالی از سوی چین را زیر نظر دارند. دولت آمریکا فهرست تهیه شده از سوی وزارت خزانه داری شامل بانک ها و سایر شرکت های چینی را که مظنون به همکاری با برنامه های نظامی کره شمالی هستند، زیر نظر قرار داده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید در این باره گفت: در شرایط کنونی، تمرکز ما بر روی تحریم های موجود و اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی است.

مقام های آمریکایی تاکید کرده‌اند که صبر واشنگتن در قبال چین کاملا محدود خواهد بود و این مهم است که چین در زمینه اجرای تحریم ها علیه کره شمالی، پیشرفت های محسوسی را نشان دهد.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه تحریم های سخت و جدیدی را علیه کره شمالی وضع کرده است. این در شرایطی است که کره شمالی 2 فروند موشک بالستیک قاره پیما را با موفقیت آزمایش کرده است.

قطعنامه جدید شورای امنیت می تواند درآمدهای صادراتی 3 میلیارد دلاری کره شمالی را به یک سوم کاهش دهد.