عاملیت 12 بانک در فاینانس 8 میلیارد یورویی کره جنوبی با ایران

تاریخ انتشار : 1396/06/06

مشروح خبر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی صالح آبادی گفت: بر اساس این قرارداد که با تلاش بانک مرکزی، وزارت اقتصاد به ویژه سازمان سرمایه گذاری های خارجی و 12 بانک ایرانی منعقد شده است، اگزیم بانک کره جنوبی ازطریق بانک های عامل ایرانی، نسبت به تأمین مالی پروژه های مختلف کشورمان در حوزه های عمرانی و تولیدی اقدام می کند.
به گفته صالح آبادی، در چارچوب این قرارداد، حداکثر دوره ساخت هر پروژه 5 سال و حداکثر دوره بازپرداخت منابع مالی اختصاص یافته به هر پروژه، 10 سال - پس از پایان دوره ساخت - تعیین شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود : این قرارداد فاینانس، تحت سرپرستی بانک مرکزی و با ضمانت وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان، بین 12 بانک ایرانی، ازجمله بانک توسعه صادرات ایران و اگزیم بانک کره جنوبی به امضــا رسید.
بنابراین گزارش قرارداد بزرگترین وام خارجی هفته پیش با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی و آقای چونگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو در سئول به امضا رسید.
بخشهای دولتی و خصوصی ایران می توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.
12 بانک ایرانی ، بعنوان بانکهای عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود.
مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز با تشکر از تلاشهای سازمان سرمایه گذاری و همکاریهای بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران ؛ امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست.
آقای چانگ تصریح کرد : پروژه های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری ایران می توانند از این خط اعتباری بهره مند شوند.
مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.
پروژه های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و با مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد.
قبل از این نیز قرارداد وام یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران - مشهد امضاء شد و همچنین قرارداد 2/2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرائی شده است.