تفاهم تهران و آنکارا درمورد پیش نویس سند سوآپ دوجانبه ریال ایران با لیر ترکیه

تاریخ انتشار : 1396/07/18

مشروح خبر

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در حاشیه امضای این سند به خبرنگار ایرنا گفت: این سند بر اساس تاکید روسای جمهوری ایران و ترکیه در جریان سفر اخیر اردوغان به تهران و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و نیز برای تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای تامین مالی تجارت و سرمایه گذاری مستقیم بین دو کشور تهیه و امضا شد.
وی بیان کرد: طبق توافق پیش بینی شده در این تفاهم نامه، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت و تجار می توانند با استفاده از ارزهای محلی به تجارت و داد و ستاد بپردازند که این امر به کاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر خواهد شد.
وی اظهار کرد: بر این اساس بانک های عامل دو کشور می توانند بر اساس توافق انجام شده، از ابزارهای پرداخت بین المللی شامل اعتبارات و بروات اسنادی برای تامین مالی تجارت به ارزهای ملی و محلی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در جلسه روسای جمهوری دو کشور در سفر اردوغان به تهران، دستور کاری برای تحقق هدف 30 میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور تعیین شده که به تبع آن به آنکارا سفر کرده و ملاقاتی را با همتای ترکیه ای خود داشتم و مذاکراتی را ظرف چند روز گذشته همکاران کارشناس بانک مرکزی ایران در آنکارا داشتند و بنا به دستور تسریع که روسای جمهوری صادر کردند، قرار شد که ظرف یک هفته سند را نهایی کنیم و خوشبختانه منجر به نهایی شدن سند سواپ ارزی بین دو کشور شد.
وی ادامه داد: این پیش نویس و سند در اولین فرصت در نشست اجلاس متشرک اقتصادی دو کشور به امضای قطعی رسیده و به مرحله اجرا در می آید و بانک های مرکزی اعتباری را برای هم در نظر گرفته اند تا بتواند به صورت متقابل عمل کنند و تجار بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و فکر می کنم این امر ظرفیت جدیدی را ایجاد می کند.
سیف همچنین گفت: از نظر بخش واقعی اقتصادی و شرایط کالایی در دو کشور، ظرفیت تحقق 30 میلیارد دلار تجارت بین ایران و ترکیه وجود دارد و موانعی که وجود داشته باید یکی یکی برداشته شود که یکی از این موانع، محدودیت کانال های بانکی بود که این تفاهم می تواند این شرایط را ایجاد کند.
وی افزود: علاوه بر این امروز، نشستی هم با مسئولان بانک اکو در آنکارا داشتیم و پیشنهاد شده بود که در چارچوب اقدامات در سایر کشورهای عضو اکو، دفتر نمایندگی در تهران ایجاد کنند و بر این اساس پیش نویس سندی بین مدیرکل روابط بین الملل بانک مرکزی و عضو هیات مدیره بانک اکو امضا شد.
وی در ادامه آماده سازی ظرفیت بانکی برای استفاده از کارت های بانکی دو کشور در کشور مقابل بدون همراه داشتن ارز بود و در این زمینه اقدامات و مذاکراتی صورت گرفت که در صورت اجرایی شدن، می تواند مورد استفاده اتباع دو کشور قرار گیرد و ارتباطات مردم ایران و ترکیه را به هم نزدیک کرده و گردشگری را در دو کشور تقویت کند.
رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: یکی از آثار دوران تحریم این بوده که نظام بانکی ایران منزوی شده و ما به تدریج ارتباطات بانکی بین المللی خود را در جهان احیا می کنیم و علاوه بر این، اقداماتی در داخل برای اصلاح ساختار نظام بانکی انجام می شود که هر دو کمک می کند تا نظام بانکی ما به روز شود.
وی اظهار کرد: صنعت بانکداری در ترکیه وضعیت مناسبی است و ارتباط با این کشور می تواند برای بانک های ایرانی آثار مثبتی در زمینه ارتقای فعالیت و استانداردهای خدمات بانکی داشته باشد.