با وجود کاهش تسهیلات بانکی مطالبات غیرجاری افزایش داشته است

تاریخ انتشار : 1396/09/22

مشروح خبر


محمدرضا امیرحسن خانی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه امروز کمسیون اصل 90 مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد گزارش کمیسیون درمورد معوقات بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه بخش‌هایی از گزارش کمیسیون قرائت شد و بنا شد تا حاضرین نقطه نظرات خود را درباره این گزارش به کمیسیون ارائه کننده تا گزارش جامع‌تری در این باره تهیه و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه مجلس ارسال شود.

نایب رئیس کمسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در این گزارش آمده بود با وجود اینکه اعطای تسهیلات بانکی کاهش یافته اما مطالبات غیرجاری بانک‌ها افزایش داشته است.

امیرحسن‌خانی خاطرنشان کرد: بر این اساس رشد نقدینگی کشور در طول چهار سال گذشته به سه برابر افزایش پیدا کرده و اهرم‌های فعلی در حوزه نظارت در ارتباط با معوقات بانکی بازدارنده نبوده و اهرم‌هایی هم که برای وصول در اختیار بانک‌ها است کارآمدی کافی ندارد.

وی افزود: هم در بحث وثیقه‌ها،‌هم در ارتباط با تمبری که بانک‌ها باید باطل کنند، وقتی که در دادگاه‌ها باید بگیرند مسائل مختلفی بود که در جلسه امروز مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نایب رئیس کمسیون اصل 90 مجلس در پایان گفت: در این جلسه حاضران بر این مساله تاکید داشتند که کفایت سرمایه بعضی از شرکت‌ها، حاکمیت شرکتی و ذی نفع واحد 3 عامل مهمی است که باید در اعطا و وصول تسهیلات مورد نظر باشد و نادیده گرفتن آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.