رایزنی بانک مرکزي براي رفع انسداد حساب‌ بانکي ايرانيان با چين

تاریخ انتشار : 1396/10/17

مشروح خبر

به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ ­­­انسداد حساب ايرانيان يکي از اخباري است که در ماه هاي گذشته بارها­ منتشر شده است. چند ماه پيش بود که چين حساب ايرانيان مقيم شهرهاي مختلف خود و سپس دانشجويان را مسدود کرد. همچنين­ بانک‌هاي چيني، حساب صادرکنندگان ايراني را هم­ مسدود کردند و شرايطي را ايجاد کردند که صادرکنندگان ناچار شدند حساب‌هاي خود را جابجا کنند. براي رفع انسداد همين حساب‌ها، پاي بسياري از مقامات ايراني به ميز مذاکره با مقامات چيني، باز شد.
چند ماه پيش که حساب صادرکنندگان ايراني به دلايل نامعلوم مسدود شد، مقامات چيني عنوان کردند ­دليل اصلي اينکه حساب ايراني‌ها مسدود شده، تطبيق برخي سيستم‌هاي بانکي با مقررات جديد بين‌المللي و به خصوص FATF بوده است. حال پس از گذشت چند ماه اين بار بانک‌هاي چيني، حساب‌هاي بانکي غيرفعال شرکت‌هاي ايراني را مسدود کرده‌اند.
البته به گفته يکي از مقامات ارشد بانک مرکزي اين انسداد نيز در روزهاي جاري انجام نشده و بسياري از شرکت‌ها از ماه‌ها پيش با اين مشکل دست به گريبانند. بانک مرکزي نيز دوباره دست به کار شده و مذاکرات تازه اي را با مقامات چيني آغاز کرده است.
چين در ماه‌هاي اخير به دليل تطابق با ارزيابي‌هاي صندوق بين‌المللي پول (IMF) اين اقدامات را انجام مي‌دهد. ناگفته نماند بانک‌هاي ايراني نيز از سال گذشته تطابق با استانداردهاي بين‌المللي را در دستور کار قرار داده‌اند و بانک مرکزي نيز براي­­­رايزني‌هاي خود با چيني‌ها، اقدامات بانک هاي ايران را در اين زمينه ارائه کرده است.
سيدحسين سليمي درباره اخبار منتشر شده درباره بسته شدن حساب شرکت‌هاي ايراني در چين گفت: پيش از اين حساب افراد حقيقي و دانشجويان در چين بسته شده بود اما در روزهاي اخير اين موضوع به شرکت هاي ايراني فعال نيز رسيده است.
وي­ توضيح داد که اين موضوع تنها شامل حساب بانکي شرکت‌هاي ايراني نمي شود و دليل آن نيز سخت‌گيري کشورها در اجراي مقررات FATF و قوانين پولشويي است.
رييس اتاق بازرگاني ايران و چين شايعه ممنوعيت سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي چيني در ايران را رد کرده و خبر از افزايش روزافزون حضور هيئت هاي سرمايه گذاري چيني در کشور داده است.
اسدالله عسگر اولادي در مورد ­­­مشکلات بانکي نيز گفته است: متاسفانه هنوز در تبادلات بانکي با مشکل روبه رو هستيم که قرار است نمايندگان بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت­­ در قالب سفري به چين اين موضوع را بررسي و برطرف کنند تا از محل فروش نفت به فاينانس‌ها عمل شود.
مسعود خوانساري؛ رييس اتاق بازرگاني تهران نيز از برگزاري جلسه‌اي با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه­ در­ هفته آينده براي بررسي و پيگيري اين موضوع خبر داده است.