18ميليارد دلارفاينانس براي سرمايه گذاري در کشور وجود دارد

تاریخ انتشار : 1397/03/06

اهواز - ايرنا - مديرکل دفتر سرمايه گذاري خارجي سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران گفت: 18 ميليارد دلار فاينانس آماده سرمايه گذاري در کشور است اما براي اين ميزان سرمايه گذاري طرح و پروژه اي وجود ندارد.

به گزارش ايرنا احمد جمالي در نشست سرمايه گذاري خوزستان در محل اداره کل امور اقتصادي و دارايي در اهواز بيان کرد: براي اين ميزان فاينانس طرح به سرمايه گذار معرفي نشده و در واقع طرح و يا پروژه اي وجود ندارد. 
وي گفت: عوامل زيادي باعث شده که براي اين ميزان فاينانس پروژه اي تعريف نشود که از جمله مي توان به نبود طرح اولويت دار، وجود طرح هايي که قابليت اجرايي ندارد و يا طرح هايي که نتوانسته بانک عامل آن را تاييد و انتخاب کند، اشاره کرد. 
جمالي بيان کرد: در دو سال گذشته با توجه به فضاي بين المللي که ايجاد شده بود، مقوله تامين منابع مالي مورد توجه قرار گرفت و نتيجه خوبي داشت. 
مديرکل دفتر سرمايه گذاري خارجي سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران گفت: در حوزه سرمايه گذاري خارجي به غير از چهار استان ، بقيه استان ها پذيراي سرمايه گذار خارجي در بخش هاي مختلف اقتصادي بودند، همچنين در حوزه انرژي پاک بيشترين مجوز صادر شد. 
جمالي ادامه داد: پارسال 30 ميليارد دلار قرارداد تامين مالي امضا شد که از مجموع اين 30 ميليارد دلار، براي مبلغ 12 ميليارد دلار پروژه معرفي شد که استان خوزستان نيز جزو آن بود اما از همه ظرفيت موجود استفاده لازم نشد. 
وي افزود: نبود پروژه هاي مناسب باعث مي شود که ما نتوانيم از فرصت هاي حاصل شده براي کشور به نحو مناسبي استفاده کنيم. 
مديرکل دفتر سرمايه گذاري خارجي سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران گفت: در بحث فاينانس و سرمايه گذاري خارجي يکي از مشکلات کليدي اين است که طرح هاي مناسبي که قابليت پذيرش توسط سرمايه گذاران بالقوه يا تامين کنندگان خارجي باشند را نداشتيم. 
وي افزود: در فرصت هاي سرمايه گذاري اگر مطالعات لازم انجام شود امکان اولويت بندي، دسته بندي و انتخاب بهينه، آسان تر و بهتر انجام مي شود؛ بعضي از استان ها به جاي متمرکز شدن به تعداد محدودي از فرصت ها و تبديل آنها به طرح، دچار انباشتگيِ داده، شدند و کمک کردن ما را سخت کردند. 
جمالي بيان کرد: همکاري ما بر اساس شرح وظايف در حوزه شناسايي و بررسي فاينانس و سرمايه گذاري در صورتي است که فرصت ها را محدود و در قالب بخش ها اولويت بندي کنيم. 
وي گفت:در برنامه ششم توسعه، فرصت هاي سرمايه گذاري در منطقه آزاد اروند در خوزستان را داشتيم که تاکنون کار خاصي در اين بخش صورت نگرفته است. 
وي افزود: براي سرمايه گذاري در خوزستان ايده و طرح هايي وجود داشته اما تيمي از اين استان براي استفاده از اين فرصت ها وجود نداشته است. 
جمالي در خصوص راهکارهاي جذب سرمايه گذار گفت: مشوق ها و ابزارهاي تشويقي و همچنين هماهنگي با فرمانداران، ائمه جمعه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تا بخشدار در جذب سرمايه گذار بسيار مهم هستند و براي اين کار به ويژه مراکز خدمات سرمايه گذاري در استان ها بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرند. 
معاون امور اقتصادي استانداري خوزستان نيز گفت: خوزستان سرزمين فرصت ها و موقعيت ها است که به لحاظ تنوع اقتصادي باعث شده فضا براي سرمايه گذاري مهيا شود. 
علي بحريني بيان کرد: پارسال از 2 پايانه شلمچه و چذابه 1.9 ميليارد دلار صادرات غير نفتي به عراق انجام ، و فرصت هاي بيشماري را براي سرمايه گذاري فراهم کرده است. 
وي افزود: پارسال در زمينه پتروشيمي بالغ بر هفت ميليارد دلار در منطقه ويژه اقتصادي بندر ماهشهر صادرات انجام شد. 
معاون امور اقتصادي استانداري خوزستان اضافه کرد: اعتقاد داريم اقتصاد کشور متاثر از اقتصاد خوزستان است و مي طلبد به نفع اين استان در راستاي برنامه ريزي و اهدافي که در اقتصاد مقاومتي ترسيم شده در بهبود وضعيت معشيت خوزستان و کشور استفاده شود. 
بحريني با بيان اينکهدر بحث بهبود فضاي کسب و کار سعي شده با تسهيل روند سرمايه گذاري و کوتاه کردن اين فرآيندها اقدامات زيرساختي صورت گيرد گفت:سامانه اي با نام پيشرفت فيزيکي پروژه هاي سرمايه گذاري طراحي کرديم که پروژه ها در آن رصد مي شوند و گزارش گيري صورت مي گيرد و در اين سامانه 190 پروژه در حال اجرا در حال رصد است.