رويترز: چين براي حفظ طرح هاي مشترک با ايران تلاش مي کند

تاریخ انتشار : 1397/03/08

تهران - ايرنا- رويترز نوشت: همزمان با تلاش قدرت هاي بزرگ براي حفظ توافق هسته اي بعد از خروج آمريکا، چين ماه آينده ميزبان رئيس جمهوري ايران در نشستي است که هدف از آن حفظ طرح هاي مشترک با اين کشور است.

رويترز در گزارش امروز دوشنبه خود با استناد بر خبر وزارت امور خارجه چين درباره سفر «حسن روحاني » رئيس جمهوري اسلامي ايران به چين براي شرکت در اجلاس سازمان همکاري شانگهاي (SCO) افزود: هدف از برگزاري اين نشست، جلوگيري از اختلال در طرح هاي مشترک است. 
بر اساس اين گزارش، اجلاس سازمان همکاري شانگهاي قرار است هفته دوم ماه ژوئن (خرداد) در شهر «چنيگ دائو» Qingdao برگزار شود. 
ايران اکنون عضو ناظر سازمان همکاري شانگهاي است هر چند که از مدتها قبل به دنبال عضويت کامل در آن بوده است. 
«جانگ هان هويي» معاون وزير امور خارجه چين گفت اميدوار است ايران و چين از نزديک درباره حفظ توافق و تلاش براي گسترش همکاري هاي دوجانبه مذاکره کنند. 
وي افزود: دو کشور همچنين بايد راه هاي جلوگيري از اختلال عمده درطرح هاي مشترک دوجانبه را بررسي کنند. 
رويترز نوشت: روسيه پيشتر چنين استدلال کرده بود که با توجه به لغو شدن تحريم هاي غرب عليه تهران اين کشور بايد به عضويت دائم سازمان همکاري شانگهاي در آيد؛ سازماني که چين و روسيه نقش مهمي در آن دارند و چهار کشور قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان به همراه هند و پاکستان اعضاي آن را تشکيل مي دهند. 
اين گزارش افزود: از زمان خروج آمريکا از برجام کشورهاي اروپايي تلاش مي کنند با دادن اطمينان به ايران براي کسب منافع اقتصادي کافي ناشي از برجام اين کشور را نسبت به ماندن در اين توافق قانع کنند. 
چين همچنين به عنوان يکي از امضاکنندگان اين توافق قويا از آن حمايت مي کند. 
به گزارش ايرنا، سازمان همکاري شانگهاي سال 2001 ميلادي با هدف مقابله با تروريسم و افراط گرايي و همکاري فزاينده اقتصادي ايجاد شد و ايران يکي از اعضاي ناظر آن است. 
به گفته «وانگ يي» وزير خارجه چين، رياست اجلاس سران را «شي جين پينگ» رييس جمهوري خلق اين کشور برعهده خواهد داشت و «ولاديمير پوتين» رييس جمهور روسيه و رييسان جمهوري قرقيزستان و قزاقستان نيز در اين اجلاس شرکت خواهند کرد.