نوبخت: کسري بودجه نخواهيم داشت

تاریخ انتشار : 1397/03/08

تهران - ايرنا- سخنگوي دولت گفت : با توجه به ساز و کار تهيه شده و پيش بيني برداشت ها تا پايان سال جاري و نيز مديريت تخصيص منابع کشور که بر اساس اولويت بندي انجام خواهد شد، کسري بودجه نخواهيم داشت.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبري با خبرنگاران در مورد گزارش تخصيص و تامين منابع ارزي کشور افزود : برخي مدعي هستند که دولت در سال جاري با کسري بودجه هشت ميليارد دلاري روبرو خواهد شد اين درحالي است که حتي اگر درآمد نفتي 106 هزار ميليارد توماني در قانون بودجه محقق نشود، دولت مجاز خواهد بود از حساب ذخيره ارزي برداشت کند.
وي اظهار داشت : همچنين گفته مي شود دولت کسري درآمد نفتي را از صندوق توسعه ملي برداشت مي کند درحالي که بدون مجوز مجلس شوراي اسلامي يا تاييد رهبر معظم انقلاب دولت اجازه دريافت حتي يک ريال از صندوق توسعه ملي را ندارد.
سخنگوي دولت گفت: رقم پيشنهادي دولت در قانون بودجه سال جاري 347 هزار ميليارد تومان بوده که اين ميزان با تصويب مجلس به 386 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
نوبخت بااشاره به اينکه هيچ نگراني براي پرداخت حقوق و مطالبات کارمندان دولت، بازنشستگان، بهزيستي و کميته امداد وجود ندارد، افزود : دولت حتي براي بدبينانه ترين شرايط پيش بيني هاي لازم را انجام داده و هر مقدار از درآمد که محقق نشود مصارف را بر اساس اولويت بندي مديريت خواهيم کرد.
وي در بخش ديگري از اين کنفرانس خبري به موضوع خريد گندم تضميني از گندم کاران اشاره کرد و گفت : طي ماه هاي آينده با پرداخت هشت هزار و 500 ميليارد تومان بودجه پيش بيني شده براي خريد تضميني گندم به گندم کاران، با آنان تسويه حساب خواهد شد.
سخنگوي دولت اظهار داشت : در راستاي همين سياست از ابتداي سال جاري تا ششم خرداد ماه يک ميليون و 635 هزار تن گندم به ارزش دوهزار و 170 ميليارد تومان از گندم کاران خريداري شده که از اين مبلغ يکهزار و 100 ميليارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و يکهزار و 70 ميليارد تومان ديگر نيز پرداخت خواهد شد.
وي همچنين در مورد پرداخت پاداش بازنشستگي کارکنان دولت دولت، افزود : پاداش بازنشستگي کارکنان دولت که حدود 5 هزار ميليارد تومان آن مربوط به بازنشستگان فرهنگي است مقرر شد طي برنامه زمان بندي چند ماهه تخصيص يابد و پرداخت شود.
نوبخت گفت: همچنين در زمينه همسان سازي حقوق بازنشستگان همانند سال گذشته سه هزار و 400 ميليارد تومان منابع در نظر گرفته شد که به دليل اختلاف در تفسير تبصره ماده 12 قانون بودجه اجراي آن از ابتداي سال به تاخير افتاد که اخيرا با ابلاغ آن از پايان خرداد ماه جاري اجرا خواهد شد.
سخنگوي دولت در خصوص سياست هاي ارزي دولت نيز گفت : بر اساس سياست هاي جديد ارزي، تمامي واردات کشور از طريق ثبت سفارش انجام مي شود و بانک مرکزي براي کالاهاي ثبت شده ابتدا تخصيص و سپس پرداخت را انجام مي دهد برهمين اساس تا ششم خرداد ماه جاري بيش از 19 ميليارد و 774 ميليون دلار براي 182هزار و 216 قلم کالا ثبت سفارش شده است. 
وي افزود : از اين ميزان يک ميليارد و 480 ميليون دلار براي کالاهاي اساسي، دو ميليارد و 190 ميليون دلار براي کالاهاي مصرفي، يازده ميليارد و 663 ميليون دلار براي کالاهاي واسطه اي و سه ميليارد و 593 ميليون دلار براي کالاهاي سرمايه اي و 848 ميليون دلار نيز براي ساير موارد بوده است. 
سخنگوي دولت اظهار داشت : ارزش کالاهاي ثبت سفارش شده از 22 فروردين ماه امسال پس از اجراي طرح سياست جديد ارزي براي 71 هزار و 903 قلم کالا افزون برهشت ميليارد و 254 ميليون دلار بوده است. 
نوبخت در بخش ديگري از اين نشست خبري با اذعان به وجود بخشي از مشکلات در حوزه اقتصادي کشور گفت : دولت هيچگاه مدعي نيست که در حوزه اقتصادي مشکلي وجود ندارد و مردم نيز با مشکل مواجه نيستند و اتفاقا تنها چيزي که کم نداريم، مشکل است ، اما به عنوان خدمتگزاران مردم وظيفه داريم مشکلات را حل کنيم. 
وي تصريح کرد: معتقديم به رغم رشد منفي، تورم و بيکاري بالاي باقي مانده از قبل که روند آن را تغيير داديم اما اذعان داريم که مردم ما شايسته بيشترين خدمات رساني هستند و در اين ارتباط بايد تلاش بيشتري از سوي دولت صورت پذيرد.