شيوه پرداخت تسهيلات به طرح ملي توسعه پوشاک تصويب شد

تاریخ انتشار : 1397/03/13

تهران- ايرنا- طرح توسعه توليد پوشاک با هدف اشتغالزايي و جلوگيري از واردات بي رويه، قاچاق و توسعه صادرات ارائه شده است که عصر امروز مديران سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان صنايع کوچک و بانک کشاورزي درباره شيوه پرداخت تسهيلات به آن توافق کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، طرح توسعه توليد پوشاک مبتني بر تجربه جهاني «فاست فشن» است که با ايجاد بزرگ ترين مرکز اشتغال در کشور، پوشاک پر طرفدار طبقه متوسط را با قيمت رقابتي و برند واحد در فروشگاه هاي زنجيره اي اختصاصي خود عرضه مي کند.
در همين پيوند، عصر شنبه در نشست مشترک مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران با مديرعامل بانک‌ کشاورزي و مدير امور صنعت و معدن سازمان برنامه و بودجه کشور، موانع پرداخت تسهيلات به طرح ملي توسعه پوشاک بررسي و چگونگي اعطاي تسهيلات به آن تصويب شد.
بر پايه گزارش سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران، مديرعامل اين سازمان در اين نشست که در بانک کشاورزي برگزار شد، گفت: توسعه صنايع نساجي و پوشاک از مزيت هاي بسياري برخوردار است؛ بر اين اساس بايد موانع پرداخت تسهيلات به طرح ملي توسعه پوشاک هرچه زودتر برداشته شود تا بتوانيم اين طرح را در سطح استان ها اجرا کنيم.
«صادق نجفي» افزود: سرانه صادرات پوشاک در ايران 89 سنت است. اين نرخ در چين با بيش از يک ميليارد و 300 ميليون نفر جمعيت به 80 دلار و در ترکيه به 140 دلار رسيد.

** طرحي براي افزايش سرانه صادرات پوشاک از 89 سنت به 40 دلار
نجفي، بي توجهي به نقش پوشاک در صادرات را از ديگر مشکلات اين صنعت برشمرد و گفت: با اجراي برنامه هاي همه جانبه توسعه پوشاک، انتظار از سرانه صادرات پوشاک ايران دستکم 40 دلار مي شود که بيش از سه ميليارد دلار صادرات براي کشور به همراه دارد.
وي ارزش افزوده بالاي سرمايه گذاري و توسعه صنعت پوشاک و تمرکز بر استفاده از ظرفيت هاي بالقوه مناطق مختلف کشور را از مزيت هاي سرمايه گذاري در اين بخش توصيف کرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برپايه آمار جهاني ارزش پوشاک کشور 15 ميليارد دلار است که در سال 2025 ميلادي به 25 ميليارد دلار مي رسد.
چندي پيش «غلامرضا سليماني» معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران، مساله اصلي صنعت پوشاک کشور را کمبود توليد برشمرد و گفت: توليد داخلي فقط پاسخگوي يک سوم نياز داخلي است و باقيمانده آن وارد يا به صورت قاچاق تامين مي شود.
ساماندهي واردات و صادرات و حمايت از خودکفايي در توليد کالاها از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نيز (1396) «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند. 
ايرنا جزييات شيوه پرداخت تسهيلات به طرح توسعه توليد پوشاک را از مسوولان و دست اندرکاران پيگيري مي کند.