بورس به سوي کانال 115 هزار واحدي پرواز کرد

تاریخ انتشار : 1397/04/05

تهران- ايرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) همزمان با ورود حجم گسترده نقدينگي، سه هزار و 113 پله بالا رفت و در جايگاه 115 هزار و 174 واحدي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، ورود نقدينگي جديد به بورس، همچنان با قدرت ادامه دارد و منجر به رشد قابل توجه قيمت ها و شاخص کل شده است.
در معاملات امروز سه ميليارد و 142 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 575 ميليارد ريال در 176 هزار و پنج نوبت دادوستد شد.
بررسي شاخص هاي اصلي بازار سرمايه نيز نشان مي دهد شاخص قيمت (وزني - ارزشي) که در آن ارزش سهام شرکت هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي گذارد، 951 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت هاي بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، يکسان در نظر گرفته مي شود، 195 واحد بالا رفت.
شاخص قيمت (هم وزن) نيز 141 واحد رشد کرد؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس است.
همچنين شاخص آزاد شناور سه هزار و 515 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان مي دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 296 واحد و شاخص بازار دوم بورس نيز 6 هزار و 175 واحد رشد کرد.

** فلزي ها و پتروشيمي ها در صدر جذابيت
گروه فلزات اساسي در معاملات امروز بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 772 ميليون سهم به ارزش سه هزار و 179 ميليارد ريال دادوستد شد.
گروه شيميايي به ارزش يک هزار و 329 ميليارد ريال و کاني هاي فلزي به ارزش يک هزار و چهار ميليارد ريال جايگاه هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم معاملات امروز، گروه فراورده هاي نفتي با دادوستدي به ارزش 940 ميليارد ريال قرار گرفت. گروه خودرو نيز با معاملاتي به ارزش 582 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز، نمادهاي فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدينگ خليج فارس)، فملي (ملي صنايع مس)، کگل (صنعتي و معدني گل گهر) و تاپيکو (سرمايه گذاري نفت و گاز تامين) با بيشترين تاثير مثبت، شاخص را بالا کشيدند.

** رشد 29 واحدي فرابورس 
شاخص فرابورس (آيفکس) در معاملات امروز بيش از 29 واحد رشد کرد و در ارتفاع بالاتر از يک هزار و 317 واحدي قرار گرفت. در بازار فرابورس، بيش از يک ميليارد و 249 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از سه هزار و 644 ميليارد ريال خريد و فروش شد.
در معاملات امروز، نمادهاي زاگرس (پتروشيمي زاگرس)، ميدکو (هلدينگ معدني خاورميانه)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و ذوب (ذوب آهن) و بيشترين تاثير مثبت را بر جاي گذاشتند.