بخش خصوصي مي تواند نفت را از بورس خريداري و صادر کند

تاریخ انتشار : 1397/04/10

تهران - ايرنا - معاون اول رييس جمهوري از تصميم دولت براي عرضه نفت در بورس داخلي خبر داد و گفت: نخستين هدف آمريکا، ممانعت از فروش نفت ايران است که به اين شيوه، بخش خصوصي مي تواند نفت را از بورس به طور شفاف خريداري و صادر کند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اسحاق جهانگيري روز يکشنبه در همايش روز ملي صنعت و معدن که با حضور صنعتگران و معدنکاران و فعالان بخش اقتصادي و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: هدف آمريکا اول نفت است ، مي خواهند نفت ايران فروش نرود که اين غيرممکن است و براي جنگ رواني اين اقدامات صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت: کسي که کمترين شناخت بين المللي را داشته باشد مي داند چنين کاري شدني نيست. به همين دليل به سمت سعودي ها رفتند تا اگر نفت ايران کم شد اتفاقي در بازار نفت آنها نيفتد.
معاون اول رييس جمهوري تاکيد کرد:هرکشوري در اين مبارزه به جاي ايران بخواهد بازار نفت را بگيرد، خيانت به ملت ايران و فضاي بين المللي کرده و روزي تقاص اين خيانت را خواهد داد. ما کشورهايي 'دوست ' داريم که نفت خود را مي فروشيم و مذاکراتي را با آنها شروع کرديم. 
جهانگيري اظهار داشت: نفت خام ايران در بورس داخلي عرضه خواهد شد و بخش خصوصي مي تواندب ه طور شفاف نفت بخرد وصادر کند. تلاش ما اين خواهد بود که براي کاهش فروش نفت حتما کاري کنيم که شعار آمريکا را به شکست بکشانيم و در دولت در اين زمينه برنامه ريزي شده است.

**پشيمان کردن آمريکا در صادرات غيرنفتي
معاون اول رييس جمهوري گفت: براي صادرات غيرنفتي نيز مشکل ايجاد خواهند کرد ولي هدف گذاريهايي صورت گرفته و در آن بخش از صادرکنندگان و فعالان اقتصادي انتظار داريم همانند سرباز خط مقدم تلاش کنند تا صادراتشان نسبت به سال گذشته افزايش يابد. بايد براي پشيمان کردن آمريکايي ها هدفگذاري ملي کنيم.
وي افزود: آنها هدفگذاري کردند تا جابجايي پول ما به راحتي ممکن نباشد . اگرچه سيستم بانکي ما در دنيا نتوانسته سرويس هاي کافي را ارائه دهد که از سال 91 اين مشکلات را ايجاد کردند و هنوز به طور کامل مرتفع نشده است و هزينه هايي براي نقل و انتقال پول وجود دارد ولي با راهکارهايي که اتخاذ خواهيم کرد آن را حل مي کنيم. 
جهانگيري اضافه کرد: هدفگذاري بعدي بر روي حمل و نقل است که در اين زمينه نيز ايران با 15کشور همسايه و کشورهاي آسياي ميانه از طريق زمين و دريا متصل است و قادر هستيم خدمات مورد نياز خود را ارائه دهيم وشرکت هاي خارجي نيز اعلام آمادگي کرده اند.
معاون اول رييس جمهوري درباره سياست هاي ارزي کشور هم گفت: سياست ارزي بايد شفاف باشد. مهمترين هدف اينست که ارز حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصادي باز گردد.
جهانگيري از فعالان اقتصادي و صاحب نظران و نخبگان خواست در اين زمينه نظر مشورتي خود را به دولت ارائه دهند.
وي گفت: در بخش واردات هم مهمترين موضوع اين است فردي که ارزي مي گيرد ما به ازاي آن کالا وارد کشور کند. اگر چه در گذشته اتفاقاتي مي افتاد گه در حال حاضر حوصله بحث در آن زمينه نيست البته واهمه اي براي گفتن آن ندارم . در شرايطي که دشمن مي خواهد در بازار و اقتصاد ما التهاب وارد کند، نمي توانيم نسبت به مديريت قيمت ارز بي تفاوت باشيم و نمي توان مبناي قيمت ارز را خريد و فروش در نقطه اي قرار دهيم. 
معاون اول رييس جمهوري به نقش فعالان اقتصادي در بخش صنعت و معدن براي دستيابي به توسعه اشاره کرد و گفت: دولت هم در اين زمينه وظايفي دارد. در دولت يازدهم مسئوليت اصلي ما تعامل با دنيا بود تا بتوانيم فضاي بين المللي را براي فعالان اقتصادي و براي پيشرفت و تشويق آنان درست کنيم. 
جهانگيري افزود: سياست هاي پولي، بانکي و اقتصادي دولت بايد ثبات زا و آرامش آفرين باشد .به دنبال اين بوديم که ثبات در فضاي فعاليت اقتصادي کشور را حاکم کنيم. 
** صداي واحدي در مديريت کشور به گوش برسد
جهانگيري با بيان اينکه اگر فضاي بين المللي بر مبناي تعامل صورت گيرد ثبات به فضاي اقتصاد داخلي باز خواهد گشت، گفت: دعواهاي بي خود که ذهن مردم را فقط مشغول مي کند خصوصا دعواي بين مسئولين را بايد تبديل به هماهنگي کنيم تا صداي واحدي در مديريت کشور به گوش مردم و فعالان اقتصادي برسد. 
وي با اشاره به اينکه در سياست خارجي به برجام رسيديم و ايران توانست در مذاکره نفس گير 18 ماهه به توافق بين المللي برسد و ثبات اقتصادي بوجود آيد و تورم کاهش يابد، گفت: در اين شرايط فعالان اقتصادي احساس کردند فضا براي فعاليت مناسب است. 
معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: ممکن است گفته شود اين شرايط هنوز براي مردم خوب تعبير نشده است که حرف درستي است، چرا که وقتي شوک درستي وارد مي شود، درآمد مردم کاهش مي يابد و زمان طولاني بايد صرف شود تا به وضعيت قبل بازگرديم. 
جهانگيري با اشاره به اينکه اتفاق جديدي در اين شرايط در فضاي بين المللي بوجود آمد، گفت: با روي کارآمدن رييس جمهوري کنوني آمريکا، با فضاي جديدي روبرو شديم و اين که قدرت هاي بزرگ که همواره به دنبال اين بودند که با گفت وگو مسائل چالش برانگيز حل شود، وقتي از طرف همين قدرت ها توافقات بين المللي زير سوال برده مي شود، کشورها را نگران مي کند. 
وي اضافه کرد: رييس جمهوري آمريکا از ابتدا با اين توافق مخالفت مي کرد و آن را بدترين توافق تاريخ آمريکا ناميد، در حالي که در مذاکرات تيم ايراني 20 نفر و تيم آمريکايي 150 نفر بودند. در چنين شرايطي مگر مي شود گفت که ايران توافق را عليه آمريکا نوشته است؟ 
معاون اول رييس جمهوري گفت: جرياني مرکب از آمريکا، رژيم صهيونيستي و سعودي ها به دنبال اين بودند که فضاي توسعه اي که در ايران شکل گرفته است و شرکتهاي خارجي به ايران مي آيند و سياستهاي روشني در اقتصاد ايران پيش بيني مي شود را برهم زند .
جهانگيري با اشاره به بي سابقه بودن تعامل بخش خصوصي با دولت افزود:اسرائيل ، سعودي ها وامريکائي ها به دنبال برهم زدن اين شرايط و فضاي اقتصادي بودند و به همين منظور محدوديت هايي را عليه فعالان اقتصادي بوجود آوردند .
وي خاطر نشان کرد: آنها فکر مي کنند کشور بزرگي که آرامش منطقه به دليل توانمندي آن است را مي توانند برهم بزنند ، شما فکر مي کنيد عددي بوديد که الان بخواهيد آرامش خليج فارس را حفظ کنيد؟
**محدوديت ارزي
معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد: محدوديت هاي اول اين جريان بر روي تامين اسکناس وارز در داخل بود که کشور به دليل عدم استفاده از کارت هاي اعتباري در داخل نياز زيادي به اسکناس براي مسافرت و ارز دانشجويي داشت.
جهانگيري گفت: طبيعي است وقتي محدوديت ها اعمال شد تقاضاي داخل براي اسکناس و ارز با فضاي ديگري روبروشد وعده اي در اين فضا به بازار ارز مراجعه کردند که ارز بخرند ودر خانه نگه دارند و حجم آن هم مشخص نيست وهمين عاملي براي تغيير قيمت ارز شد.
وي يادآور شد: در ماههاي مهر، آبان وآذر نفت کشور به فروش رسيد و سال گذشته درآمد حاصل از فروش نفت 50 ميليارد دلار و درآمد حاصل از صادرات غير نفتي 45 ميليارد دلار بود بنابراين عدم تعادلي در عرضه وتقاضا ي ارز در کشور نداشتيم ولي تلاطم قيمت را در بازار ارز مشاهده مي کرديم.
معاون اول رييس جمهوري گفت:البته همه موضوعات را نبايد به تحريم ها ربط داد. اقتصاد ايران از دولتي بودن و وابستگي به نفت رنج مي برد و از طرفي حضور بخش خصوصي در آن کمرنگ است .
** اتاق باروت
جهانگيري افزود:در کنار اين موضوعات مشکلات نظام بانکي و افزايش نقدينگي را هم بايد مورد توجه قرار داد و همه اين مشکلات همانند اتاق باروتي است که نيازمند يک جرقه است و اين جرقه مي تواند تلاطم ايجاد کند .
وي ادامه داد: ما به عنوان ايران وايراني و دولت ايران قادر هستيم مشکلاتي که براي اقتصاد کشور طراحي شده را به زمين بزنيم و از آن عبور کنيم ولي شروطي دارد.
**بايد آمريکا را پشيمان کنيم
معاون اول رييس جمهوري تصريح کرد: شرط اول آن داشتن روحيه است .همانطور که در دوران جنگ واحدهاي صنعتي خود را اداره کرديم امروز هم بايد همانند آن دوران نيازهاي خود را تامين کنيم . نبايد در برابر کسي که به ملت بزرگ ايران بي احترامي کرده و حرف زور مي زند وبه معاهدات بين المللي اعتنا نمي کند کوتاه بياييم .بايد او را پيشمان کنيم .
وي افزود:اگر امريکا احساس مي کند که مي تواند پاي ميز مذاکره بنشيند و توافق کند وبعد از تغيير دولت با بي اعتنايي نسبت به آن پشت پا بزند ، دليلي ندارد بار ديگر پاي ميز مذاکره بنشينيم .بايد کاري کنيم که در دنيا ثبت شود که ملت ايران آمريکائي ها را پشيمان کردند .
معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد:راهبرد اول براي اين منظور در داخل تعريف مي شود و نيازمند انسجام و وحدت در قواي سه گانه ، همه جريانات سياسي و احزاب و گروههايي علاقمند به ايران هستيم .بايد در اين مقطع تاريخي متحد باشيم واختلافات را کنار بگذاريم .
وي ادامه داد: راهبرد دوم اينست که سياست خارجي ما همانند گذشته تعامل با کساني است که اهل گفت وگو باشند ؛ ما مي توانستيم زماني که آمريکا از برجام خارج شد ، خارج شويم ولي روساي جمهوري فرانسه و روسيه و چين از ما خواستند که در برجام بمانيم. ما به آنها اعلام کرديم که مذاکره مي کنيم وفرصت داديم.
معاون اول رييس جمهوري خاطرنشان کرد: تا اين لحظه همان شوراي امنيت سازمان ملل که در اختيار آمريکا قرار دارد هر زمان موضوع ايران مطرح شده است هر 14 عضو عليه آمريکا وخارج شدن آن از برجام صحبت کرده اند .
جهانگيري خاطر نشان کرد: آمريکايي ها امروز در فضاي بين المللي احساس بازندگي مي کنند و به غير از رژيم صهيونيستي و سعودي ها هيچ کس از آنها حمايت نکرد. ما قرار نيست اين فضاي بين المللي را از دست بدهيم.
**دلخوري ها را کنار بگذاريد
وي خطاب به صنعتگران گفت: از شما فعالان مي خواهم در زمينه تامين نيازهاي اصلي کشورو مواد اوليه کارخانجات کمک کنيد ودر شرايط سخت ، دلخوري ها را کنار بگذاريم تا از اين شرايط با کمک هم عبور کنيم .
معاون اول رييس جمهوري با اشاره به محدوديتهايي که در بخش خارجي ايجاد شده است، گفت: دستگاهها بايد به هر ميزان که مي توانند محدوديت هاي پيش روي بخش صنعت ومعدن را بردارند . اين موضوع را با جديت در ستاد اقتصاد مقاومتي پيگيري خواهم کرد.
جهانگيري افزود:هدف دولت اينست که بازار داخلي کشور تقويت شود و به همين منظور واگذاري طرح ها و پروژه هاي نفتي به شرکت هاي داخلي در اولويت قرار دارد و واگذاري 29 ميدان نفتي کشور در اين طرح ديده شده است.
وي خاطر نشان کرد: دوران محدوديت ، بهاري براي رانت خواران و مفسدان اقتصادي است .همه بايد براي شناسايي آنها کمک کنند وبا آنها برخورد خواهد شد.
**بازار هدف متغير شود
معاون اول رييس جمهوري از فعالان اقتصادي خواست تا بازار هدف خود را در صورت امکان متغيير کنند وکالاهاي وارداتي خود را به سمتي سوق دهند که کشور در آن جا ارز دارد وبراي خود بازارهاي هدف جديدي طراحي کنند .
جهانيري با بيان اينکه در اين شرايط اقشاري که ممکن است بيش از همه آسيب ببيند ، اقشار ضعيف هستند ، گفت: دولت براي اين منظور راهکارهايي را برنامه ريزي کرده تا اين اقشار آسيبي نبينند و از فعالان اقتصادي توقع داريم به اين بخش توجه داشته باشند.
وي در پايان اضافه کرد: با کمک همديگر اين دوران را پشت سر خواهيم گذاشت وبا تجربه هاي بزرگي که داريم وبا داشتن رهبري قدرتمند و رييس جمهور و دولتمردان که در صحنه هستند از اين شرايط عبور خواهيم کرد. 
در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهوري و وزير صنعت ومعدن و تجارت از تعدادي از فعالان بخش اقتصادي و صنعتگران با اهداي لوح تقدير به عمل آمد .