ثبت سفارش بانک مرکزي توسط مجلس و سازمان بازرسي رصد مي شود

تاریخ انتشار : 1397/04/13

رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي از تشکيل تيمي متشکل از سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و اين کميسيون براي حضور در بانک مرکزي، وزارت صنعت و گمرک براي رصد و بررسي ثبت سفارشات خبر داد.

به گزارش ايرنا، بهرام پارسايي درخصوص نشست امروز( سه شنبه ) کميسيون اصل 90 با بيان اينکه اين نشست به درخواست برخي نمايندگان براي بررسي ليست واردات با ارز دولتي برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاري اين نشست مشترک، نظارت بر بانک مرکزي و شبهاتي که در ثبت سفارش ها وجود دارد، بود. 
وي افزود: از 17 سال پيش بانک مرکزي خود را از حسابرسي توسط سازمان بازرسي و ديوان محاسبات محروم کرده است و در اين زمينه پرونده اي در کميسيون اصل 90 باز است.
رئيس کميسيون اصل 90 مجلس تصريح کرد: معافيت بانک مرکزي از بازرسي مغاير با شفاف سازي است و امروز که بحث ارز گسترش يافته است، عدم بررسي ثبت سفارش ها مسئله مهمي است. در اين زمينه مکاتباتي با وزارتخانه ها و شرکت ها داشتيم که متاسفانه تاکنون يا پاسخي از اين مکاتبات دريافت نکرديم يا پاسخ ها مبهم بوده است.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دريافت ارز مبادله اي توسط شرکت هاي خودروساز اظهار داشت: «اگر با ارز مبادله اي نرخ کالا افزايش پيدا کند باعث ايجاد شبهاتي در مسير مي شود از سوي ديگر مگر صادرکننده عقل خود را از دست داده است که ارز 8 هزار توماني خود را 4200 تومان به بانک مرکزي بفروشد».
عضو هيات رئيسه کميسيون اصل 90 تاکيد کرد: براساس شبهاتي که در ثبت سفارش ها وجود دارد، کميسيون اصل 90 تصميم گرفته است تيمي در بانک مرکزي و وزارتخانه هاي مرتبط با ثبت سفارش مستقر کند تا مسائل را به صورت شفاف احصاء کنند.

**سيستم الکترونيکي گمرک اجازه جابه جايي کالا بدون تاييد تعرفه آن را نمي دهد
مستوفي معاون فني گمرک در اين جلسه تاکيد کرد: تمام کالاهايي که از گمرک وارد کشور مي شود به صورت الکترونيکي در دو مرحله مورد استعلام قرار مي گيرند، بنابراين اگر وزارتخانه شماره تعرفه را تاييد نکند سيستم الکترونيکي گمرک اجازه هيچ جابه جايي را نمي دهد.
وي با اشاره به اهميت سامانه تجارت تاکيد کرد: اين سامانه بايد بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک صورت گيرد که گمرک سهم خود را در تبيين اين سامانه انجام داده است و انتظار داريم باقي مسير نيز عملي شود.

**نظارت سازمان بازرسي کل کشور بر بانک مرکزي مقوله جدا است
فرهمند معاونت پولي بانک مرکزي درخصوص نظارت پذير نبودن بانک مرکزي گفت: اينکه ديوان محاسبات بر بانک مرکزي نظارت ندارد کذب محض است. ديوان بر بانک مرکزي مستقر است و هر اطلاعاتي که در زمينه ارزي نياز داشته باشد در اختيار آن ها قرار مي گيرد. اما نظارت سازمان بازرسي بر بانک مرکزي مقوله اي جدا است.

**واردات بخارشوي با ارز خودرو ثابت نشده است
علي آبادي به نمايندگي از وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه ثبت سفارش براي همه کالاها آزاد است، اظهار داشت: اينکه گفته مي شود ارز براي دارو داده شده اما خودرو وارد کرده اند به سال 91 برمي گردد.
وي ادامه داد: وزارت تغيير تعرفه را نمي پذيرد و در سيستم مبادله نمي توان ارز را براي کالايي غير از ثبت سفارش در نظر گرفت مگر آنکه کالا مشمول ارز مبادله اي شود يا در يک رديف تعرفه اي قرار بگيرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: اينکه گفته مي شود ارز براي خودرو دريافت شده است اما بخارشوي وارد کرده اند هنوز ثابت نشده است علاوه بر اين ثبت سفارش براي همه کالاها آزاد بوده بنابراين ايرادي به اين موضوع پذيرفته نيست.
به گزارش خانه ملت، داوود محمدي رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: تيمي با حضور نماينده سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات، مرکز پژوهش ها و نمايندگان کميسيون با حضور در دستگاه هاي بانک مرکزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مباحث ثبت سفارش را مورد بررسي قرار مي دهند و گزارش جامعي در اين زمينه به صحن علني ارسال مي شود.