نوبخت: 2 بودجه اضطراري تهيه شد

تاریخ انتشار : 1397/04/15

تهران- ايرنا- رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: 2 بودجه اضطراري براساس درآمدهاي حاصل از صادرات تهيه شده که در جلسه شنبه آينده (16 تير) شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا ارايه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمدباقر نوبخت روز چهاشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه هاي قوه مجريه براي صرفه جويي در هزينه ها در شرايط کنوني با توجه به دستور اخير رئيس جمهوري، اظهار داشت: فراتر از مصاديقي که آقاي روحاني براي صرفه جويي در هزينه ها مطرح کردند، سازمان برنامه بودجه با توجه به احتمال کاهش منابع ارزي يا ريالي، برنامه هايي را براي تحقق منابع بودجه در نظر دارد.
وي «مديريت منابع و کاهش هزينه ها» را 2 رويکرد اصلي اين سازمان در تخصيص بودجه دستگاه ها در شرايط کنوني اعلام کرد و افزود: با اين رويکرد، 2 بودجه اضطراري با تکيه بر بخشي از صادرات تهيه کرديم که در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي مطرح مي شود.
سخنگوي دولت يادآور شد: در جلسه پيشين اين شورا، سازمان برنامه و بودجه ملزم شد بودجه هاي اضطراري را تهيه و ارايه کند.
نوبخت تاکيد کرد: مي توان با کاهش هزينه هاي غيرضرور، تراز بودجه را برقرار و بخشي از هزينه هاي ضروري را از رديف ساير درآمدها جبران کرد.
وي يادآور شد: طبق برنامه دولت، سازمان برنامه و بودجه هزينه دستگاه هايي که بيش از سال گذشته آب و برق مصرفي داشته باشند، پرداخت نمي کند.
سخنگوي دولت درباره اينکه آيا در صرفه جويي ممکن است بودجه عمراني کاهش يابد، گفت: گزارش خزانه داري کل کشور از پرداختي هاي سه ماهه نخست امسال نشان مي دهد در اين مدت 22 هزار و 813 ميليارد تومان بودجه عمراني تخصيص يافته در حالي که اين رقم در مدت مشابه پارسال 193 ميليارد تومان بود.
وي اجراي طرح هايي چون راه آهن قزوين - رشت، مراغه - اروميه و ميانه - بستان آباد را از اولويت هاي دولت برشمرد که امسال به بهره برداري مي رسد.

** تغييرات در کابينه گمانه زني رسانه اي است
سخنگوي دولت درباره احتمال تغيير در کابينه و خداحافظي وي با سازمان برنامه و بودجه نيز گفت: هرچند رئيس جمهوري متناسب با ضرورت ها تغييراتي را مي دهند اما اينها که مي گوييد، گمانه زني رسانه اي است.
نوبخت درباره ديدار رئيس دفتر رئيس جمهوري با شهردار پيشين تهران و اخبار منتشر شده مبني بر احتمال انتصاب قاليباف به عنوان معاون اول نيز توضيح داد: قرار نيست به همه شايعاتي که بويژه اين روزها در هر موردي مطرح مي شود، پاسخ دهيم وگرنه بايد همه دولت کسب و کار خود را متوقف کند و به آنها پاسخ دهد.

** بررسي کارت هاي بازرگاني در دولت
سخنگوي دولت درباره مصوبه هاي جلسه امروز نيز گفت: مقرر شد وام کشاورزاني که در ماه هاي اخير به دليل حوادث طبيعي و غيرمترقبه خسارت ديده اند، تا 2 سال امهال شود و اين سازمان اصل، سود و جرايم متعلقه به اين وام ها را به بانک پرداخت مي کند.
نوبخت همچنين به بررسي کارت هاي بازرگاني در دولت اشاره کرد و افزود: در جلسه امروز تاکيد شد کارت هاي بازرگاني بايد تخصصي صادر شود به طوري که يک نفر نتواند از کارت ديگري استفاده کند؛ براين اساس نظام تجاري کشور بايد ساماندهي شود.
به گفته وي، با هدف کاهش آسيب هاي اجتماعي مقرر شد براي تکميل اردوگاه هاي ترک اعتياد تسهيلاتي در نظر گرفته شود.

** واريز مابه التفاوت حقوق ها در پايان تيرماه 
سخنگوي دولت درباره زمان واريز مابالتفاوت حقوق کارمندان دولت نيز گفت: منابع اين کار به حساب دستگاه ها واريز شده و انتظار مي رود با اصلاح احکام کارکنان، اين رقم به همراه حقوق تيرماه واريز شود.