بسته اقتصادي سازمان بسيج اساتيد به قواي سه گانه ارايه مي شود

تاریخ انتشار : 1397/04/19

تهران- ايرنا- بسته سياستي سازمان بسيج اساتيد کشور براي مقابله با تروريسم اقتصادي- اجتماعي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران با عنوان «چارچوب ضربه ملي به جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايرانيان» عصر يکشنبه رونمايي شد و در اختيار قواي سه گانه قرار مي گيرد.

دبير شوراي عالي انديشکده هاي راهبردي سازمان بسيج اساتيد کشور عصر امروز در نشست خبري درباره روند تدوين اين بسته به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: پيشنهادهاي ارايه شده حاصل تجربيات 10نفر از استادان بسيجي دانشگاه هاست که به دانش اقتصادي مسلط بوده و از تجربه عملي مديريت اقتصادي در دولت هاي گذشته برخوردار بودند. 
«نورالله قيصري» ادامه داد: محورهاي اصلي اين بسته 25 صفحه اي که تدوين آن يک ماه طول کشيد، چالش هاي پيش رو در زمينه بانکداري، مسکن و غذا و راهکارهاي مقابله با آنهاست.
وي بر ضرورت تامين امنيت فيزيکي اقتصادي با ايده هاي درونزا و اعمال سياست هاي کوتاه مدت براي مديريت بحران تاکيد کرد.

** پيشنهادهايي براي مقابله با تحريم ها
به گزارش ايرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، هجدهم ارديبهشت ماه خروج از توافق هسته اي برجام را اعلام و دستور بازگشت تحريم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد.
اين تصميم سبب شد برخي شرکت ها براي ماندن در بازار ايران يا ترک کردن آن دچار ترديد شوند؛ هرچند کميسيون اروپا اعلام کرده است براي مقابله با تحريم آمريکا قانون انسداد را براي حفاظت از شرکت هاي اروپايي اجرا مي کند.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران يادآوري کرد: اعمال مرحله نخست تحريم ها عليه ايران از پانزدهم مرداد امسال نظام بانکي ما را متاثر خواهد کرد، بنابراين بخشي از بسته براي مهار اين چالش است.
«موارد پيشنهادي در بسته براي مبادلات تجاري با کشورهاي ديگر به صورتي است که کشور بتواند وضعيت خود را حفظ کند، بازار فروش نفت را از دست ندهد و درآمدهاي ناشي از آن برگردد». 
قيصري اقتصاد ايران را جزو 15 اقتصاد کوچک دنيا برشمرد و تصريح کرد: پيش بيني ما اين است که کشور همزمان با آغاز دور دوم تحريم ها از آبان ماه با شرايط پيچيده تري روبرو مي شود که با توجه به اين مساله بخشي از بسته نيز براي مهار چالش هاي پيش روي کشور در اين مرحله است.
وي بخش عمده تاثيرات ناشي از اعمال تحريم ها را اثر رواني آن عنوان کرد و گفت: راه حل هاي عملي براي مهار چالش ها بويژه در بخش مالي، پولي و سياست خارجي با تفکيک وجه رواني موضوع از وجه واقعي آن، وجود دارد.

**اقتصاد کشور جراحي بنيادين مي خواهد 
دبير انديشکده ايراني مطالعات راهبردي گفت: زمان آن رسيده است که جامعه، اقتصاددانان، دولت و نظام ما تصميم به جراحي بنيادين اقتصاد کشور بگيرند؛ درست است که اين مساله اثرات منفي خواهد داشت اما به جريان انديشه ساز بومي براي بازسازي ساختارها فرصتي دوباره مي دهد.
قيصري تاکيد کرد: اقتصاد کشور به پايه هاي بومي نيازمند است تا نظام ارزي، پولي و بودجه سالانه، تامين غذا و سوخت کشور از مسائل جهاني تاثير نگيرد و مبتني بر ظرفيت هاي اقتصاد و جغرافياي کشور و همسايگان باشد.
وي ادامه داد: بسته پيشنهادي به صورت اقتضائي براي مهار بحران هاي کنوني است.

** همفکري با استادان دانشگاه بدون لحاظ گرايش هاي سياسي 
جانشين رييس سازمان بسيج اساتيد کشور نيز در اين نشست خبري شرايط اجتماعي و اقتصادي کشور را پيچيده خواند.
«محمدرضا ابن ‌الدين» از تلاش اين سازمان براي حل مشکلات و چالش هاي پيش رو با همفکري استادان دانشگاه ها بدون لحاظ گرايش هاي سياسي آنان خبر داد. 
وي افزود: نتيجه مطالعات در زمينه مشکلات اقتصادي در قالب بيانيه اي ارايه مي شود.
به گزارش ايرنا، سازمان بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و پژوهشي کشور به طور خودجوش به همت اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و استادان سراسر کشور ايجاد شد.
اين تشکل فعاليت رسمي خود را در سال 1377 به دنبال برگزاري همايش بزرگداشت استاد شهيد مصطفي چمران در دانشگاه فردوسي مشهد آغاز کرد و آيين نامه آن از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1380 تصويب شد.
سي و يکم خردادماه همزمان با سالروز شهادت شهيد دکتر مصطفي چمران روز ملي بسيج اساتيد نامگذاري شده است.